پیام رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران به سمینار لیزر در جراحی

پیام رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران به سمینار لیزر در جراحی

 

به نام خالق نور

خوش به حال گیاهان که عاشق نورند و دست منبسط نور بر شانه‌شان است

توسعه تکنیکی و روش‌های درمانی که به طور مداوم در شاخه پزشکی حاصل می‌شود، دریچه‌های تحقیقات، تشخیص و متد‌های جدید را به رویمان می‌گشاید. نزدیک به نیم قرن است که از ساخت اولین لیزر در دنیا و از اولین دستاوردهای درمانی لیزر‌ها می‌گذرد. در این مدت رشد و توسعه این تکنیک فرصت جدید با نگاهی تازه یعنی نگاه از زاویه بیو فوتون به سلول و نتایج حاصل از آن را در درمان به بشر داده است. مروری بر مطالعات وتجربیات کشورهای دیگر در این شاخه نشان می‌دهد که، تحقیق و استفاده درمانی ازدریچه بیو فوتون چقدرنتایج مهمی را به همراه خواهد داشت. لیزر پزشکی پس از گذشت ۵۰ سال دیگر به عنوان یک ابزار پزشکی شناخته نمی‌شود و به عنوان یک زیر شاخه اصلی در شاخه بیوفتومدیسن Biophoto-medicine که یک شاخه تخصصی شناخته شده است، به حساب می‌آید. امروزه در بسیاری از کشور‌ها این شاخهٔ تخصصی، در دانشکده‌های پزشکی جایگاه آموزشی خاصی بدست آورده است.

 کشور ایران با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های متفاوتی که در عرض ۱۰ سال گذشته در این شاخه داشته، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان کشور‌های جهان به دست آورد. بعضی از موارد قابل ذکر که نشانگر رشد این شاخه پزشکی در ایران می‌باشد، عبارتند از:

– کسب رتبه اول ارائه مطالعات در کنگره جهانی لیزر پزشکی در سال ۲۰۰۶

– کسب رتبه اول بهترین مقاله در کنگره لیزر پزشکی اروپا در سال ۲۰۰۷

– به عضویت در آمدن ایران به نمایندگی خاور میانه در هیئت بورد انجمن جهانی لیزر پزشکی (WALT) در سال ۲۰۰۸

– عضویت ایران در هیئت بورد انجمن لیزر پزشکی اروپا (EMLA) در سال ۲۰۰۹

از آنجا که لیزر پزشکی در تمام زیر شاخه‌های تخصصی (داخلی و زیر شاخه‌های فوق تخصصی آن، زنان، جراحی، بیهوشی، اطفال، طب فیزیکی، ارتوپدی، اعصاب، اورولوژی انکولوژی، قلب و ریه، پوست، چشم پزشکی، طب ورزش، دندانپزشکی، ENT….) کاربرد و جایگاه ویژه‌ای یافته، مهم است که جهت استفاده از این دانش، آموزش‌های خاص در نظام آموزشی پزشکی کشور در نظر گرفته شود. این حق بیماران است که از تکنولوژی‌های جدید برای درمان خود بهره‌مند شوند ولی باید این درمان‌ها توسط پزشکان آموزش دیده و آگاه در این شاخه ارائه شود. بالغ بر ۱۴۰، ۰۰۰ دانش آموخته پزشکی وجود دارند که در دوران تحصیل خود حتی یک خط لیزر پزشکی مطالعه نکرده‌اند و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، در بسیاری از موارد این امر منجر به انتقال اطلاعات نادرست به بیماران و عوارض ناشی از آن می‌شود.

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران در جهت حفظ حقوق بیماران و در جهت ارتقاء دانش پزشکان فارغ التحصیل سال‌های قبل، در عرض چند سال گذشته به بررسی راه کارهائی پرداخته است و با مطالعه در دیگر کشور‌های جهان و همسان سازی با استانداردهای بین المللی و با الگو از آکادمی‌ها و انستیتو‌ها ی آموزشی در کشورهائی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا، اروپا… برنامه هائی در دست اجرا دارد تا با پیشنهاد آن‌ها راه حلی برای این مشکلات حاصل گردد. امید است که بتوان با کمک به تدوین آیین نامه‌ها و استاندارد‌های درمانی لیزر پزشکی، آموزش‌های لازم برای حفظ، نگهداری، کاربرد ایمن و بدون خطر لیزر را در اختیار پزشکان و بیماران قرار داد.

 

دکتر سهیلا مکملی

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران