عمل جراحی لیزر چشم برای افراد زیر ‪ ۱۸‬سال ممنوع است

مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران با توجه به شیوع اعمال جراحی رفراکتیو چشم (لیزیک، لازک، ‪ PRK‬واپی لیزیک) در میان افراد به ویژه جوانان اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های علمی،انجام چنین اعمال جراحی برای افراد زیر ‪ ۱۸‬سال به دلیل تغیر شماره چشم آنان ممنوع است.

مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با ارسال نمابری به گروه علمی ایرنا با اعلام این خبر به نقل از دکتر “پرویز زرین بخش” رییس این مرکز افزود:
با وجود مزایای اعمال جراحی شایع اصلاح عیوب انکساری چشم ،این قبیل اعمال جراحی برای کسانی که شماره چشم آنان متغیر است ،مبتلایان به قوز قرنیه و گروهی که ضخامت قرنیه انها کم است ممنوع می‌باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اعمال جراحی عیب‌های انکساری چشم(نزدیک بینی ،دوربینی و آستیگماتیسم) و جراحی‌های لنز داخل چشمی طی سالهای اخیر در کشور موفقیت آمیز بوده است افزود:اما در مواردی شاهدیم که به دلیل انتخاب غلط بیمار،چنین اعمال جراحی با عارضه نیز همراه بوده است.

به گفته این چشم پزشک متخصص ،تجربه جراحان ایرانی به ویژه طی سالهای اخیر در زمینه جراحی‌های رفراکتیو بسیار زیاد بوده و میزان عوارض این جراحی‌ها با امکانات و تکنولوژی‌های جدید بسیار محدود شده تا جایی که این جراحی‌ها به صورت اعمال سرپایی درآمده است.

وی اظهار داشت:در روش لازک و ‪ PRK(‬نوعی جراحی لیزر قرنیه) میزان کمتری از بافت چشم برداشته می‌شود و نیز استفاده از ماده میتومایسین سبب شده که روش‌های فوق عوارض کمتری نسبت به سایر اعمال جراحی رفراکتیو داشته و بیشتر پزشکان این دو روش را ترجیح می‌دهند که متداول شدن روش‌های فوق نیز به همین علت است.

دکتر زرین بخش گفت:هر چند در روش لیزیک،بهبود بینایی سریع تر و درد بعد از عمل کم تر است ،اما بافت بیشتری از چشم هنگام عمل تلف می‌شود، بنابراین روش مذکور برای کسانی که ضخامت قرنیه بیشتری دارند مناسب تر و برای گروهی که قرنیه نازک دارند،نامناسب است.

وی افزود:در روش لازک و ‪ PRK‬دوران بهبود بینایی گاه تا یک ماه به طول می‌انجامد اما بافت کمتری به هنگام عمل از بین رفته و عوارض عمل نیز کمتر است.