مقاله دکتر محمدکاظم قویدل نشریه نظام پزشکی کرج

لیزر چیست وچه کارایی در بیماریهای قلب وعروق  دارد؟

دکتر محمد کاظم قویدل

رئیس کمیته لیزر داخلی انجمن پزشکی لیزری ایران

ودارای گواهینامه دیپلمای لیزر دربیماریهای قلب وعروق

متخصص قلب وعروق

هر روزه در ایران شاهد نو آوری های خاصی دررشته های پزشکی می با شیم ،که یکی ازاین پیشرفتها کاربرد لیزردرزمینه های پزشکی ، ودرمان ، با آن دربیماریهای مختلف ،از جمله بیماریهای قلب وعروق وریسک فاکتورهای آرتریواسکلروز(فشارخون،قندخون،چربی خون) می باشد. تا به حال، کاربرد لیزر، دراکثر بیماریها، با موفقیت های چشمگیری همراه بوده است،که میتوان استفاده از آنرادر سیستم قلب وعروق وعوامل خطر آفرین مربوط به تنگی عروق قلب، را به فال نیک گرفته واثرات مفید آن را قابل توجه دانست .لیزر تراپی  مبحثی بسیار جدید ونوآورانه است،که متخصصان بسیاری را به تفکر وا داشته و تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده است،که در پاره ای از موارد حتی به عنوان یک دست آورد بدیع در استفاده از لیزرمطرح شده است. در طول چند سا ل اخیر که لیزردر کشورما رشد چشمگیری کرده است ،مهمترین منابع  علمی دردسترس متخصصین این زمینه ،مقالات علمی چاپ شده در مجله ها ،ودر نهایت تعدادمحدودی کتب خارجی بوده است .

بشر از اعصار وقرون گذشته،نور را عاملی برای سلامتی خود  می پنداشت واستفاده ازنورسابقه ای طولانی در تاریخ انسان دارد.خورشیدنخستین منبع نورانی بود که بدین منظور از آن بهره گرفته شدوشاید اعتقاد به خورشید به عنوان”الهه نوروسلامتی”در زمانهای قدیم به علت آگاهی انسان از ﺗﺄثیرات مثبت نور در برخی بیماریها بوده است.لیزر وسیله ای است که در آن از یک نور تقویت شده تک موج که قدرت نفوذ واثرات متفاوتی در بدن دارد استفاده می شود.با توجه به فیزیولوژی لیزر می توان متوجه شد که این روش درمان در شاخه های مختلف پزشکی کاربرد داردوهر روزبرتعداد بیماری هایی که از لیزر درمانی استفاده می شود٬اضافه می گردد.

کارایی لیزر را می توان در دو بخش لیزر های جراحی وترمیمی طبقه بندی کرد.در جراحی لیزری٬لیزر به عنوان چاقویی بسیار ظریف وحساس استفاده می شود.مدت استفاده از لیزر به جای چاقوی جراحی بیش از 4 دهه می باشد.در این تکنیک میزان خونریزی٬آلودگی وعفونت بسیار کمتر است وسرعت بهبودی زخم بسیار زیاد می شودوعلاوه بر این جراحی با دقت وسرعت بالاتری صورت می گیرد.در بخش لیزر ترمیمی با اثرات ضد درد٬ضد التهاب وسرعت بخشی  در ترمیم ضایعات وزخم ها یک درمان کاملا بدون عارضه است ودر زیر شاخه های پزشکی به طور عمده در زمینه کاهش درد وترمیم زخم ها استفاده می شود.از مزایای به کارگیری این لیزرترمیمی این است که در برخی موارد از انجام عمل های جراحی جلوگیری کرده وعلاوه بر این زمان بهبودی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد٬اگر به مزایای لیزر درمانی یک نکته دیگر که کاهش مصرف دارو توسط بیماراست را اضافه کنیم متوجه می شویم که دوری از عوارض دارویی نیز از فواید دیگر لیزر درمانی است. لیزر های جراحی ولیزرهای ترمیمی هرکدام جایگاه وکاربرد خود را دارند و امروزه تکنیک های مکمل وتوﺃم این لیزر بیشترین پاسخ درمانی را دارند.فیزیولوژی لیزر های کم توان:  تمام موجودات زنده برای ادامه حیات نیاز به غذا، هوا و نور دارند و این تنها شامل گیاهان و موجودات فتوسنتز کننده نمی باشد بلکه شامل تمام حیوانا ت نیز میشود.واکنش نور با بافت حیوانی واکنش ناشناخته ای نیست، ازاین دسته می توان واکنش فوتون های نوری با مولکول ردوپسین را در شبکیه چشم نام برد که منجر به ایجاد و انتقال ایمپالس عصبی می شود و در نهایت حس بینایی به وجود می آید. از موارد دیگر فعال شدن VITD3در اثر نور یا تبدیل بیلی روبین غیر محلول در آب به نوع محلول در آب توسط اشعه UV می باشد. بشر از مدت ها قبل از نوردرمانی یا فتوتراپی در درمان بیماری ها نیز بهره جسته است مانند درمان بیماری های پوستی نظیر ویتیلیگو، آلوپسی و…. پاسخ بیولوژیک بافت حیوانی به نور سال ها قبل از ساخت اولین لیزر (1960) توسط دکتر الکساندر گورویچ درسال 1923 کشف شد، او متوجه واکنش پذیری و تأثیر سلول ها از یکدیگر توسط بیوفتون های ساطع شده از هسته و بیوپلاسم سلولی گردید. این بیوفتون ها روند رشد را در سلول تحریک می کنند. وی این پدیده را Photobioinduction یا “ القای نوری” حیات نام نهاد. دکتر مستر (جراح) از اولین کسانی بود که از لیزر برای جراحی استفاده کرد و همراه با کاربرد جراحی آن متوجه اثرات دیگر لیزر یعنی اثرات فتو بیواینداکشن آن شد و در سال1964 اصطلاح لیزر کم توان را برای اولین بار به کاربرد (اثراتی مانند ترمیم سریع زخم، بی‌دردی، سرعت در بهبود حال عمومی و بازگشت کارکرد ارگان های بدن به وضعیت طبیعی بعدازجراحی). درسال 1976 اولین تجربیات کاربرد ضد درد لیزردر کلینیک درد توسط دکترسیمونوویچ متخصص بیهوشی سوئدی، و اثر ترمیمی لیزر روی آسیب اعصاب توسط دکتر روچکیند (جراح اعصاب) به چاپ رسید و پس از آن مطالعات و تجربیات بیشتری در کاربرد اثر ضد درد و ترمیمی لیزر در درمان بیماری های مختلف صورت گرفت. لیزر به معنای تقویت نشر نور برانگیخته می باشد و از حروف اول این کلمات ساخته شده است :

Laser = Light Amplification by the Stimulated Emission of  Radiation

برخی مواد می توانند انرژی تابشی را جذب و سپس آن را به صورت نور تابش کنند هنگامی که این امر در اتم به صورت طبیعی روی می دهد نشر خود به خود نامیده می شود و در واقع آن چه در طبیعت به نام نور می شناسیم حاصل نشر خود به خودی است. ایده اولیه تولید لیزر توسط نابغه قرن آلبرت انیشتین در سال (1928) مطرح شد. او برای اولین بار پرش کوانتومی را مطرح کرد که پایه و اساس شکل گیری لیزر در سال 1958 توسط چارلز تانز (charles townes) گردید.

تشعشی که توسط لیزر صورت می گیرد دارای خصوصیات زیر است:

1- تک فامی Mono choromatic 2- همدوسی : Coherency 3 – واگرایی بسیار کم : Low 4- شدت بالا High intensity

 

تقسیم بندی لیزرها:

الف) تقسیم بندی بر اساس توان

1- لیزرهای پرتوان یا گرم یا سخت  :  لیزرهایی هستند که با افزایش انرژی جنبشی در بافت و ایجاد حرارت، اثرات درمانی خود را می گذارند. این اثرات شامل نکروز، کربنیزاسیون، تبخیر، کواگولاسیون یا انعقاد و دناتوره شدن پروتئینی می باشند. توان این دسته بالای نیم وات است.

2- لیزرهای با توان متوسط : لیزرهایی بوده که بدون ایجاد حرارت بسیار بالا، اثر درمانی خود را می گذارند و در بافت اثر تحریک نوری ایجاد می کنند. این دسته از لیزرها امروزه در بسیاری از موارد جایگزین لیزرهای کم توان شدند چرا که سرعت اثر درمانی را افزایش و طول زمان درمان را کاهش می دهند. توان این دسته 500-250 میلی وات است.

3- لیزرهای کم توان یا سرد یا نرم  :  لیزرهایی بوده که اثر حرارتی بر روی بافت نمی گذارد و با تحریک نوری بر روی سلول، باعث واکنش های نوری در بافت می شوند که به آن Photobiostimulation می گویند. توان این لیزرها معمولا” زیر 250 میلی وات می باشد.

ب) تقسیم بندی بر اساس واکنش های بافتی

1 واکنش های تخریبی: که اساس کار لیرزهای پر توان هستند و با توان بالای 5/0 وات و افزایش انرژی جنبشی در بافت در نتیجه ایجاد اثر حرارتی که حتی به حد 800 درجه سانتی گراد نیز ممکن است برسد باعث دناتوراسیون پروتئین ها، انعقاد، تبخیر، کربنیزاسیون و برش می شوند. این لیزرها کاربرد در جراحی داشته و به لیزرهای گرم نیز معروف هستند.

2 واکنش های خنثی: که اساس لیزرهای تشخیصی هستند؛ در طی این واکنش ها بافت تغییری نمی یابد اما از میزان نور رفلکس شده یا نور عبور کرده از بافت برای کارهای تشخیصی استفاده می شود مانند لیزر های تشخیصی در دندانپزشکی که برای اندازه گیری ناحیه پوسیدگی دندان به کار می روند.

3 واکنش های فتو شیمیائی: که اساس کار لیزرهای کم توان هستند؛ این دسته از لیزرها خاصیت ایجاد واکنش فتوشیمیایی ( photochemical) داشته و بدون ایجاد اثر حرارتی در بافت اثرات خود را می گذارند.

تاثیر لیزر بر روی عروق و سیرکولاسیون ( گردش خونی)

چگونگی تاثیر لیزر کم توان در درمان بیماری عروق کرونر به طریق سه مکانیسم زیر می باشد.

نئوواسکولاریزاسیون :

تابش لیزر باعث افزایش رگ سازی جدید تا 50 دصد می شود. زایش فاز میتوژن وتقسیم سلولی  فیبروبلاست  ها وبه دنبال آن کلاژن  سازی  واپی تلیزاسیون سریع ،در ایجاد بستر عروق نقش دارد.در مطالعت اخیر نشان داده شده است  که تابش نور قرمز باعث افزایش فاکتورهای رشد اند وتلیال  رگی vegfمیشود.این فاکتورباعث وازودیلاتاسیون  ومهاجرت سلولهای پایه ای شده واز آپوپتوز یا توقف  رشد، ممانعت میکند .نور قرمز نه تنها باعث افزایش این فاکتورها شده بلکه باعث افزایش اثر آن  برروی عروق نیز میشود.این تاثیر پذیری سلولها ی پایه وافزایش مهاجرت وتمایز ،توسط نور مادون قرمز صورت می گیرد.از طرفی نور قرمز و نور مادون قرمز باعث افزایش اثر تحریکی  یا فاکتور آلفا  یک محرک سلول  های  استرومال و پاسخ تحریکی  حاصل از آن  بر روی سلولها تا حد ٣٨٨%،برای نور قرمز و ۴٢٧% برای نور مادون قرمزخواهد شد.

رژنراسیون :

ترمیم لایه آندوتلیال و اپی تلیزاسیون سریع بر ترمیم جدار عروق نقش داشته و باعث اصلاح نفوذ   پذیری عروق می شودند.این تاثیر بر روی عروق لنف نیز وجود دارد. Liven در سال ١٩٨۶ نشان داد که سرعت ترمیم عروق خونی  ولنفی خیلی سریعتر از گروه شاهد انجام می گیرد.ودر ناحیه جراحی شده ، سرعت ترمیم عروق تقریبا دو برابر است .به علت رژنراسیون عروق  لیزر در واسکولاریزه کردن فلاپ ها و گرافت ها  تاثیر بیشتری داشته  و طول عمر فلاپ ها ۵/٢٨% طولانی تر گروه شاهد می شود.در اصلاح جدار عروق ،خروج موادماکرومولکولار نیز کاهش می یابد.

وازودیلاتاسیون :

ناحیه تاثیر لیزر، اسفنکترهای انتهای مویرگها بوده و شدت پاسخ به شدت درگیری اولیه بستگی دارد.از علل دیگروازودیلاتاسیون،  افزایش متابولیسم هوازی در سلول استکه با دوز 1 ژول  بر سانتی متر صورت می پذیرد.در ضمن افزایش متابولیسم هوازی در سلول به واسطه افزایش PH محیط و افزایش پتاسیم داخل سلولی، در ایجاد گشادی عروق نقش دارد. حتی به دنبال سرد کردن موضع تحت تابش، افزایش گردش خون ادامه داشته که این موضوع نشانگر اثر غیر حرارتی لیزر است.لیزر های  زیر ۵٠٠میلی وات به سختی می توانند باعث  افزایش منطقه ای و ودیلاتاسیون  یا گشادی حرارتی عروق شوند.تاثیر بر مویرگ ها و آرتریول ها در شرایط پاتو لوژیک ،دو برابر شرایط طبیعی خواهد بود.زیرا با شیفت متابولیم  به سمت هوازی وتولید مواد هورمونی  وسلولی گشادی عروق نیز بیشتر می شود.ازاین اثر لیزر بیشتر در میکروواسکولار نظیر بیماری رینود استفاده می کنند.درمطالعات انجام شده در بیمارستان میلاد بر روی 300 بیمار با متوسط سن 65 سال که تالیوم اسکن آنها در مناطق ایسکمیک کاهش خونرسانی را نشان داده بود، این بیماران 28 ماه بعد پیگیری شدند و دیده شد که پس از انجام لیزر تراپی کم توان به فرم موضعی و وریدی در 219 نفر 73 درصد آنها پیشرفت های کلینیکی حاصل شده بود و مناطق ایسکمیک در تالیوم اسکن نیز در 195 نفر 65 درصد موارد کاهش یافته بود. ازاین اثر لیزر بیشتر در میکروواسکولار نظیر بیماری رینود استفاده می کنند.همچنین با ،فتو پلاتیسموگرافی  مشخص شده است که لیزر قادر به افزایش جریان خون می باشد.

راه های انتقال اشعه لیزر به بدن: 1- از طریق پوست (روش اکسترنا ل2- از طریق نقاط مورد استفاده در طب 3- از طریق غشاء مخاطی4- تابش داخل وریدی

اثرات لیزر وریدی

فعالیت سیستم کمپلمان –CPR IgM و IgAو IgG لنفوسیتها  -تعدیل Th / Ts -باکتریسید  – میکروسیرکولاسیون  –Pco2 اکسیژن بافتی  -بهبود متابولیسم  – تجمع پلاکتی  -تقویت گردش خون محیطی  -چرخه اکسیداسیون موازی (ATP)  -باز شدن کولترالها  -اثرآنتی  -آریتمیک  -اثربرونکودیلاتور .

بیماری های قلب وعروق

از لیزر درمانی در درمان بیماری های ایسکمی قلبی ، فشارخون، ضایعات انسدادی عروق ، آترواسکلروزیس، واریس، ترومبوفلبیت ، آمبولی ریه، بیماری رینود، بیماری برگر، آریتمی های قلبی و کاهش مصرف داروهای قلبی استفاده می شود.

از آنجا که لبزر درمانی باعث ایجاد گشادی عروق ، رگ سازی جدید، افزایش گردش خون موضعی و درناژلنفاوی ، کاهش پلاک های آترو آمبولی و تجمع پلاکتی، افزایش متابولیسم هوازی می شود در این دسته از بیماری ها به کار گرفته می شود.

 

لیزر در آنژیوپلاستی وکاردیولوژی

آنژیوپلاستی  مجموعه روشهایی را ارایه می دهد که در درمان عروق خونی که به نحوی به انسداد شریانی دچار شده اند،بکار می رود.اینگونه انسدادها ی دیواره عروق معمولا به دلیل تشکیل پلاک های غیرآلی در عروق رخ می دهد.که به کاهش جریان خون ویا قطع کامل آن منجر می گردد.در صد گرفتگی یا انسداد عروق  به این صورت تعریف می شود :

(سطح مقطع داخلی دیواره رگ)             ×١٠٠= در صد گرفتگی

(سطح مقطع دیواره رگ +سطح مقطع جریان خون)

(سطح مقطع کل رگ به دو قسمت تقسیم می شود.که شامل دیواره داخلی رگ  ونیز پلاک نناشی از رسوبات می باشد وآنچه باقی می ماند ، فضایی برای عبور جریان خون است.

درمان بیماری دیابت با لیزر کم توان

لیزردرمانی کم توان میتواند بصورت لیزردرمانی Bioresonance Information انجام شود از آن جهت که اولا هیج عارضه خطرناکی ندارد ثانیا میتواند بصورت یک درمان بسیار مؤثر در برطرف نمودن هر قسمتی از بیماری و حتی قوی تر کردن ارگانهای سالم نیز بکار رود. لیزردرمانی Bioresonance Information به اشکال گوناگونی میتواند انجام شود مثل لیزرپانکچر ، لیزردرمانی چاکرا (energy center) ، از روی پوست (transcutaneous) ، ازروی ارگان(transorganic) ، از راه حفرات بدن (intracavitary) ، از درون رگ(intravenous) و سایر روشها . اشعه لیزر قرمز و مادون قرمز میباشدکه در حالت بیورزونانس مدوله شده است و با تاباندن اشعه لیزر در رژیمهای ایمپالس متغیر از یک هرتز تا کمتر از ۱۰۰۰ هرتز بسته به نتایج هدف اعمال میشود . عامل کلیدی در اثر Bio activating لیزردرمانی کم توان ، فعال شدن آنزیمها است که منجر به قویتر شدن فرایندهای بیو سنتتیک و بیو انرژتیک در سلول میگردد. فعال شدن آنزیمهای بیو انرژتیک باعث افزایش سطح ATP و دیگر مواد فعال بیولوژیکی میشود. چون دوره زمانی فرآیندهای اصلی آنزیمی از ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۱ ثانیه تجاوز نمیکند بنابراین حداقل interval بین ایمپالسهای نور لیزر نبایستی کمتر ۰.۰۰۱ ثانیه باشد که مطابق با فرکانس کمتر از ۱۰۰۰Hz میباشد و بنابراین با فرآیندهای آنزیمی که قبلا شروع شده است تداخل نمی نماید. بنابر آنچه که گذشت، و با مشاهده نتایج LLLT انجام شده در گروه دیابتی های با سنین مختلف ،این عقیده را که هر بیماری ( با توجه به سطح عملکرد و وسعت ضایعه و نوع آسیب به آن ارگان) قابل برگشت است ثابت میشود.

استفاده از لیزر کم توان در درمان زخم های دیابتی

این درمان کاملا بدون درد و طبق آخرین تایید انجمن لیزر اروپا ، بدون عارضه می باشد و از آنجائیکه دارای اثرات سیستمیک در کل بدن است ، با گشاد کردن عروق در سرتاسر بدن در پیشگیری از عوارض دیابت در سایر نقاط از جمله چشم ، قلب و کلیه نیز موثر است.با توجه به فیزیولوژی لیزر های کم توان میتوان متوجه شد که این روش درمان در شاخه های مختلف پزشکی کاربرد دارد وهر روز بر تعداد بیماری هائی که از لیزر درمانی در آن استفاده می شود اضافه می شود.

درمان قندخون ،چربی خون  ، فشارخون

در واقع درمان فیزیکی تابش لیزری خون به منظور بهبود شاخص های بیو شیمیایی خون یکی از روش های کارساز در بیماریهای قلبی عروقی در جهان است . بهره گیری از خواص لیزر , از جمله تابش اشعه با طول موج مشخص و شدت قابل کنترل برای تغییر پارامترهای بیولوژیکی سلول , باعث بهبود فعالیت سلولی و افزایش قابلیت حمل اکسیژن توسط خون , کاهش غلظت متوسط مولکولی و سطح تری گلیسیرید و کلسترول در خون می شود . درمان لیزر به طور موثر می تواند بروز بیماریهایی مانند امراض قلبی , ترومبوز مغزی , انفارکتوس قلبی را کاهش دهد .

کاربرد لیزر درمانی کم توان در شاخه های مختلف پزشکی

لیزر در بیماری های چشم: بیماریهای شبکیه ٬جراحی جسم مژگانی ٬اصلاح عیوب٬انکساری جراحی ترمیمی پلک …

بیماری های پوستی: لیزردرمانی درجوانسازی وافتادگی پوست٬ونیزدر درمان زخم های مزمن مقاوم به درمان مانند زخم بستر، زخمهای عروقی و زخم دیابتی، سوختگی ها ، استریا، پیشگیری از کلوئید، درمان اسکار های هیپرتوفیک، وتیلیگو، اگزما ، پسوریازیس، آکنه، روزاسه، ضایعات جلدی اسکلرودرمی، لوپوس دیسکوئید، آلوپسی، ریزش مو، ضایعات سبورئیک، ضایعات بولوز، سلولیت و زخمهای مخاطی به کار گرفته می شود.

لیزر در کلینیک درد: درد های اسکلتی عضلانی مانند دردهای گردن٬ شانه٬مفاصل آرنج ٬مچ دست ٬در کمر ٬زانو٬ مچ پا ٬خار پاشنه٬ روماتیسم مفصلی ٬فیبرومیالژی٬ ودرد های عضلانی ٬سردردهاومیگرن٬ التهاب هاونرویاتی ها مانند نورالژی تری زمینه٬ نورالژی بعد از زونا٬ آسیب های عصبی

بیماری های زنان وزایمان: لبزر درمانی در درمان درد های مزمن لگن ، عفونتها و زخمهای واژینال، کیستهای بارتولن ، سردی جنسی ، دردهای ماهانه، آندومتریوزیس، نازائی لوله ای ، بر طرف کردن اسکار جراحی ها ، ماستیت و التهاب غدد شیری به کار گرفته شده است.

لیزر در بیماریهای داخلی : زخم معده ، گاستریت ، زخم اثنی عشر، التهاب پانکراس ، هپاتیت، سیروز کبدی، انسداد مجرای کبدی ، یبوست ، کولیت اولسروز و دیگر کولیت ها، شقاق و هموروئید.

بیماری های قلب وریه: از لیزر درمانی در درمان بیماری های ایسکمی قلبی ، فشارخون، ضایعات انسدادی عروق ، آترواسکلروزیس، واریس، ترومبوفلبیت ، آمبولی ریه، بیماری رینود، بیماری برگر، آریتمی های قلبی و کاهش مصرف داروهای قلبی٬پنومونی آسم بررونشیت وبرونشکتازی سل آمپیم وعفونت های ریوی وحساسیت آلرژیک … استفاده می شود.از آنجا که لبزر درمانی باعث ایجاد گشادی عروق ، رگ سازی جدید، افزایش گردش خون موضعی و درناژلنفاوی ، کاهش پلاک های آترو آمبولی و تجمع پلاکتی، افزایش متابولیسم هوازی می شود در این دسته از بیماریها به کار گرفته می شود.

بیماری کلیه ومجری ادراری : پیلونفریت ٬سیستیت٬اورتریت ٬پروستاتیت ٬اپدیدیمیت٬عفونت های مزمن ومقاوم به در مان٬انسدادهای ناشی ازالتهاب …

بیماریهای گوش وحلق وبینی: از لیزر درمانی در درمان سینوزیت، وزوزگوش ، عفونتهای گوش میانی، پارگی پرده گوش ، تورم و التهاب مکرر لوزه ها و لوزه سوم، رنیت آلرژیک، استوماتیت ،التهاب غده پاروتید، آرتریت مفصل تمپروماندیبولر، کاهش تورم و ادم ناشی از دستکاری های جراحی حلق و حنجره، ادم بدنبال جراحی رینوبلاستی و جراحی های فک و صورت استفاده می شود.

بیماری های آندوکرین ومتابولبیسم: در درمان دیابت ، اختلالات چربی و متعادل سازسی متابولیسم و اختلالات تیروئید به کار برده می شود.

جراحی ها: از لیزر درمانی جهت ترمیم سریع زخم جراحی، افزایش درناژلنفاوی در جراحی ها و دستکاری های غدد لنفاوی جهت درمان لنف ادم، افزایش درصد گرفتهای پوستی، بازگشت فعالیت ارگانها بعد از جراحی بخصوص جهت فعال سازی روده ها، کاهش التهاب و ادم بدنبال رادیوتراپی در جراحی های سرطان و کاهش درد در ریکاوری استفاده می شود.

کلینیک زخم : زخم های حد ومزمن شامل سوختگی ها ٬زخم های جراحی ٬تروما وضربه٬ زخم دیابتی٬ زخم های عروقی٬ زخم های رادیوتراپی٬زخم بستر ….

سرطان وانکولوژی: کم کردن عوارض شیمی درمانی مانند استوماتیت، کاهش ادم و التهاب و زخم بدنبال رادیوتراپی از اثرات ضد التهاب ، ضددرد، افزایش درناژلنفاوی ، متعادل سازی سیستم ایمنی و… در این بیماری ها استفاده می شود.

 

موارد منع استفاده از لیزر درمانی

بکار گرفتن لیزر در موارد ذیل توصیه نمی شود :

  • · بارداری
  • · تابش بر روی عصب واگ یا قلب در کسانی که نارسایی قلب درجه III دارند .
  • · بدخیمی ها
  • · درمان آسیب های نزدیک چشم
  • · تومورهای خوش خیم با احتمال پیشروی و یا تمایل به بدخیمی
  • · اختلالات حاد گردش خون مغزی

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.pupmed.com مراجعه نمایید.