اساسنامه انجمن علمی پزشکی لیزر ایران

اساسنامــه انجمـن علمی پزشکی لیزری ایــران

فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ به استناد مصوبه دویست‌وشصت‌ودومین جلسه مورخ 7/8/1370 شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه مربوطه وتصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه  فوق که من بعد به اختصار کمیسیون نامید می شود انجمن علمی پزشکی لیزری ایران بر اساس مواد آتی تشکیل می‌گردد که در سطور بعد به اختصار انجمن  نامیده می‌شود .

ماده 2ـ انجمن صرفاً در زمینه‌های علمی ، تحقیقاتی ، تخصصی و فنی مربوطه فعالیت می‌نماید و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به احزاب سیاسی را ندارند .

ماده 3ـ انجمن غیرانتفاعی بوده و از تاریخ تصویب کمیسیون و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات‌مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد .

ماده 4ـ مرکز انجمن در شهر : .تهران آدرس : خ شریعتی- بالاتر از ظفر- کوچه صادقیان – پلاک 6- واحد 3 است و شعب آن می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود ، در ضمن روند تشکیل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هیات‌مدیره انجمن مرکزی و تحت نظارت آنها خواهد بود .

ماده 5ـ انجمن دارای تابعیت ایرانی است .

ماده 6ـ انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری‌اسلامی ایران است .

فصل دوم ـ شرح وظایف و اهداف

ماده 7ـ به منظور نیل به اهداف مذکور در ماده 2 اساسنامه انجمن ، اقدامات و فعالیت‌های زیر را به عمل خواهد آورد .

1ـ7ـ ایجاد ارتباط علمی ، فنی ، تحقیقاتی ، آموزشی و تبادل‌نظر بین محققان ، متخصصان و سایر کارشناسانی که به نحوی در شاخه‌های گوناگون پزشکی لیزری سروکار دارند .

2ـ7ـ همکاری با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در برنامه‌ریزی امور آموزشی ، پژوهشی .

3ـ7ـ ارزیابی وبازنگری برنامه های آموزشی،پژوهشی وارائه پیشنهادهای لازم در مسائل مذکور.

4ـ7ـ ارائه خدمات آموزشی ، علمی ، فنی و پژوهشی بر اساس ضوابط مربوطه.

5ــ7ـ ترغیب و تشویق دانشمندان ،‌ پژوهشگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های علمی ، پژوهشی و آموزشی .

6ـ7ـ تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی ، آموزشی وبرگزاری گردهمائیهای بازآموزی،آموزشی وپژوهشی درسطوح داخلی وخارجی با رعایت قوانین ومقررات جاری کشور.

فصل سوم ـ عضویت

ماده 8ـ عضویت در انجمن به طرق زیر می‌‌باشد :

1ـ8ـ عضویت پیوسته : هیات موسس انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه تخصصی پزشکی در یکی از رشته‌های مرتبط با لیزر یا رشته‌های وابسته باشند می‌توانند طبق ضوابط مذکور در این اساسنامه به عضویت انجمن درآیند .

2ـ8ـ عضویت وابسته : افرادی که حائز شرایط زیر باشند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند :

کلیه کسانی که دارای درجه دکترا در یکی از رشته‌های پزشکی ودندانپزشکی باشند و کلیه افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد تحصیلات مرتبط با علوم پایه لیزرپزشکی می باشند  .

3ـ8ـ عضویت افتخاری : شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی ، فرهنگی و اجتماعی آنان حائز اهمیت خاص باشد و یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های موثر و ارزنده‌ای نموده باشند می‌توانند به عضویت افتخاری پذیرفتــه شوند .

تبصره 1ـ اعضای وابسته می‌توانند با احراز شرایط و تصویب هیات‌مدیره به عضویت پیوسته برگزیده شوند .

تبصره 2ـ اعضای پیوسته انجمن بایستی شرایط هیات‌ موسس و هیات‌مدیره مذکور در ماده 7 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت ودومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارا باشند .

ماده 9ـ هر یک از اعضای انجمن سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هیات‌مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد .

تبصره ـ پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی را نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نخواهد کرد .

ماده 10ـ عضویت در انجمن در یکی از موارد زیر خاتمه می‌‌یابد :

1ـ10ـ استعفای کتبی عضو

2ـ10ـ عدم پرداخت حق عضویت سالانه در مهلتی که هیات‌مدیره تعیین می‌نماید .

3ـ10ـ زوال یکی از شرایط عضویت و نیز محکومیت قطعی در هیات‌های بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی به محرومیت موقت یا دائم از اشتغال به حرف پزشکی .

تبصره 1ـ مدت تعلیق عضویت معادل مدت محرومیت از اشتغال به حرف پزشکی است .

تبصره 2ـ تصمیم نهایی راجع به عدم پذیرش و نیز خاتمه عضویت پس از اطلاع و تائید هیات نظارت بر عملکرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 13 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون ، با هیات‌مدیره خواهد بود .

فصل چهارم ـ ارکان انجمن

ماده 11ـ انجمن دارای ارکان زیر است :

1ـ11ـ مجمع عمومی

2ـ11ـ هیات‌مدیره

3ـ11ـ بازرس

الف ـ مجمع عمومی

ماده 12ـ مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته انجمن به دو صورت زیر تشکیل می‌گردد :

1ـ12ـ مجمع عمومی عادی که هر سال یک‌بار تشکیل می‌شود و به امور جاری انجمن رسیدگی می‌کند و نیز می‌تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشکیل گردد .

2ـ12ـ مجمع عمومی فوق‌العاده که در مواقع ضروری برای انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و یا اتخاذ تصمیم درخصوص انحلال انجمن تشکیل می‌شود و نتیجه تصمیمات آن درخصوص اصلاح و تغییر اساسنامه پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت ودومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ7/8/70  قابل اجـرا خواهد بود . مجامع عمومی فوق‌العاده به دعوت هیات‌مدیره یا بازرس یا یک‌پنجم از اعضای پیوسته تشکیل می‌گردد .

تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده هر یک با حضور حداقل نصف به‌علاوه یک اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرا خواهد بود .

تبصره 2ـ چنانچه حدنصاب لازم برای تشکیل جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده به دست نیامد به فاصله یک‌ماه از تاریخ جلسه اولیه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذکر نتیجه دعوت قبلی اقدام می‌شود در اینصورت مجمع با هر تعداد از اعضای حاضر تشکیل خواهد شد .

ماده 13ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر می‌باشد :

1ـ13ـ ‌استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن.

2ـ13ـ اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و میزان حق عضویت.

3ـ13ـ انتخاب و یا عزل اعضای هیات‌مدیره.

4ـ13ـ انتخاب یک نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلی و یک نفر علی‌البدل .

5ـ13ـ تصویب کلیه آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی موردلزوم برای پیشبرد امور انجمن به پیشنهاد هیات‌مدیره.

6ـ13ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای  انتشار آگهی‌های انجمن.

تبصره ـ در کلیه جلسات مجامع عمومی نماینده مذکور در تبصره 1 ماده 10 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت ودومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ7/8/70 جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد . در صورت عدم حضور نماینده کمیسیون جلسه رسمیت نخواهد یافت .

ب ـ هیات‌مدیره

ماده 14ـ اعضای هیا‌ت‌مدیره مرکب از ( 5 تا 7 یا 9 ) نفر است و 2 نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند . اعضای مذکور در جلسه مجمع عمومی عادی هر 2 سال یک بار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلامانع است .عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

تبصره 1 جلسات هیات‌مدیره حداقل هر یک ماه یک بار تشکیل می‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء حاضرین خواهد بود .

ماده 15ـ هیات‌مدیره در اولین جلسه یک نفر رئیس ، یک نفر نایب‌رئیس و یک نفر دبیر(عندالزوم) و یک نفر خزانه‌دار با رای کتبی اکثریت اعضای هیات‌مدیره انتخاب می‌نماید .

تبصره 1  رئیس هیات‌مدیره مسئول اداره امور جاری انجمن و مجری کلیه مصوبات هیات‌مدیره و نماینده قانونی و شخصیت حقوقی انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود .

تبصره 2ـ کلیه اوراق تعهدآور با امضای رئیس هیات‌مدیره و  امضای خزانه‌دار و مهر انجمن و نامه‌های رسمی اداری با  امضای رئیس هیات‌مدیره و در غیاب او نایب‌رئیس خواهد بود .

تبصره 4ـ چنانچه هریک از اعضای هیات‌مدیره 3 جلسه متوالی و یا 5 جلسه متناوب بدون دلیل موجه ( به تشخیص هیات‌مدیره ) در جلسات شرکت ننماید مستعفی شناخته خواهد شد .

تبصره 5ـ در صورت استعفا و برکناری و یا فوت هریک از اعضای هیات‌مدیره عضو علی‌البدل برای مابقی دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد .

ماده 16ـ هیات‌مدیره موظف است ظرف حداکثر چهارماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات‌مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی ارسال نمایند.

تبصره ـ هیات‌مدیره قبلی تا تائید هیات‌مدیره جدید از وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی ، مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.

ماده 17ـ وظایف و اختیارات هیات‌مدیره :

1ـ17ـ دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.

2ـ17ـ اجرای تصمیمات متخذه در مجامع عمومی .

3ـ17ـ تشکیل جلسات سخنرانی و گردهمایی‌های علمی ، فنی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

4ـ17ـ تهیه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی.

5ـ17ـ تهیه گزارش سالانه فعالیت‌های انجمن برای ارائه به مجمع عمومی.

6ـ17ـ تهیه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومی.

7ـ17ـ قبول هدایا و کمک‌های مالی برای انجمن.

8ـ17ـ پیشنهاد اصلاحات و تغییرات در اساسنامه به مجامع عمومی وفوق العاده.

9ـ17ـ اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه .

10ـ17ـ تشکیل کمیته‌های اجرایی و تخصصی مختلف و تعیین نوع فعالیت و نظارت بر آنها.

11ـ17ـ انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات کشور.

12ـ17ـ اقامه دعوی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از دعاوی که علیه انجمن اقامه می‌شود در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و توکیل غیر.

13ـ17ـ اتخاذ تصمیم نسبت به عضویت انجمن در مجامع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور .

14ـ17ـ پیشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومی فوق‌العاده.

ج ـ بازرس

ماده 18ـ انجمن دارای یک نفر بازرس اصلی و  یک نفر علی‌البدل خواهد بود که هر2 سال یک بار در جلسه مجمع عمومی عادی با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انتخاب خواهند شد .

ماده 19ـ وظایف بازرس به شرح زیر است :

1ـ19ـ بررسی کلیه اسناد و مدارک مالی انجمن و تهیه گزارش برای ارائه به مجمع عمومی.

2ـ19ـ بررسی گزارش سالانه هیات‌مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش از عملکرد انجمن و ارائه به مجمع عمومی.

3ـ19ـ گزارش هرگونه تخلف هیات‌مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.

4ـ19ـ دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده در موارد ضروری .

ماده 20ـ شرکت بازرس در جلسات هیات‌مدیره بدون حق رای مجاز است و در هر زمان می‌تواند اسناد و دفاتر مالی انجمن را از هیات‌مدیره مطالبه و مورد بررسی قرار دهد .

ماده 21ـ در پایان هر سال مالی ریاست هیات‌مدیره گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن و ترازنامه مالی آن را حداقل 45 روز قبل از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی سالانه برای تائید در اختیار بازرس قرار خواهد داد .

ماده 22ـ منابع مالی انجمن عبارتست از :

1ـ22ـ حق عضویت اعضا

2ـ22ـ از محل هدایا و کمک‌ها

3ـ22ـ درآمد حاصل از فعالیت‌های آموزشی ، پژوهشی و فنی و انتشاراتی

فصل پنجم ـ موارد انحلال انجمن

ماده 23ـ در صورت درخواست هیات‌مدیره یا بازرس و یا 3/1 اعضای پیوسته و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده به هر دلیل انجمن منحل می‌گردد .

ماده 24ـ مجمع عمومی فوق‌العاده که تصمیم به انحلال انجمن می‌گیرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هیات‌ تسویه و تعیین مدت ماموریت آن اقدام خواهد کرد .

ماده 25ـ هیات تسویه در جلسات سالیانه مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه می‌نماید . ختم عملیات تسویه باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد و در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیـرالانتشار آگهی شود و مراتب به وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی اعلام گردد .

تبصره ـ باقیمانده دارایی‌های انجمن پس از وضع دیون و مخارج و تصویب هیات تسویه و نیز اطلاع کمیسیون به یکی از موسسات آموزشی‌تحقیقاتی کشور اهدا خواهد شد .

فصل ششم-سایر مقررات

ماده 26طرح ها وبرنامه ها وسایر اقداماتی که در اساسنامه پیش بینی شده است چنانچه به نحوی از انحاء با وظایف یکی از وزارتخانه ها وسازمان های دولتی ارتباط داشته باشد پس از کسب موافقت وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ذیربط به مرحله اجرادر خواهد آمد.

ماد0 27-این اساسنامه مشتمل بر شش فصل وبیست وشش ماده و……..تبصره در تاریخ……….به تصویب مجمع عمومی موسس رسید.