کنگره جهانی لیزر در دندانپزشکی

حضور پر فروغ تیم ایرانی در کنگره فدراسیون جهانی لیزر در دندان پزشکی درکشور ژاپن

World Federation for Laser in Dentistry (WFLD)

11

فدراسیون جهانی لیزر در دندان پزشکی WFLD از 28 سال پیش در ژاپن تاسیس شده است. از 55 کشور دنیا نماینده دارد و از لحاظ ارزش و جایگاه علمی معادل FDI   در دندانپزشکی است. این فدراسیون هر دو سال یکبار  در یکی از کشورهای جهان کنگره برگزار می کند. این فدراسیون دارای 5 زیر مجموعه میباشد که شامل مناطق زیر است: -آمریکای شمالی،-امریکای جنوبی، -اروپا، -آسیا و اقیانوسیه و همچنین خاورمیانه و آفریقا  که در این مناطق  در باب دانش لیزر در دندانپزشکی فعالیت می کنند.این مناطق پنج گانه هیئت بورد خاص خود را دارند که با رای گیری کشورهای ان منطقه انتخاب گردیده و امور آن شاخه را به عهده میگیرند. ایران دراین تقسیم بندی در  منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته است.

سابقه اشنایی با فدراسیون فوق بر میگردد به سال 2001 که با ارائه یک مقاله در اولین کنگره انجمن کاربردهای لیزر در دندانپزشکی اروپا ESOLA  با پروفسور گوت کنشت که یکی از روسای کنگره بودند در اولین حضور ایران آشنا شدیم.در همان زمان ایشان را برای شرکت در کنگره ایی در ایران دعوت کردیم.

در سال 2004   پرزیدنت وقت انجمن بین المللی لیزر در دندانپزشکی  (International Society of Laser in Dentistry ISLD)پرفسور گوت کنشت به منظور شرکت در کنگره لیزر در دندان پزشکی  به ایران دعوت شد.این دومین کنگره لیزر در دندانپزشکی ایران بود که  توسط انجمن پزشکی لیزری ایران در نمایشگاه بین المللی تهران  برگزار گردید.البته یک سال قبل اولین کنفرانس لیزر در دندانپزشکی توسط انجمن پزشکی لیزری ایران در سالن همایش های رازی تهران برگزار گردیده بود و در سال بعد ؛ تصمیم بر ان گرفته شد که به صورت بین المللی برگزار گردد و در همان سال علاوه بر پروفسور گوت کنشت سه میهمان و استاد خارجی از کشورهای سوئد و المان به این کنگره دعوت شده بودند.این اساتید عبارت بودند از دکتر یان تونر ؛ دکتر لارس هود و دکتر جورج میستر.

در همان سال پروفسور گوت گنشت اینجانب  که در آن وقت مسئولیت  کنگره را بر عهده داشتم را  به همراه اعضاء هیات علمی ومحققین  دانشکده های کشور را برای شرکت در کنگره سال اینده ISLD  دعوت کردند.ایشان در همان زمان نمایندگی انجمن پزشکی لیزری ایران را به بنده اعطا کردند.

خوشبختانه در سال 2006 تیم ایرانی در اولین حضور موثر با ترکیبی از اساتید برجسته ایرانی  در کنگره برلین حضور یافت. ما توانستیم در برلین با ارائه 14 مقاله سخنرانی و پوستر، رتبه چهارم از نظر ارائه مقاله را از آن خود کنیم.

نام انجمن فوق در این کنگره به فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی تغییر نام یافت.این همکاری همچنان  تا سال 2008 ادامه پیدا کرد، در آن موقع نیز، علی رغم اینکه ما مقالات ارزشمندی ارسال نموده بودیم، ولی به جهت همزمانی کنگره 2008 هنگ کنگ با المپیک چین به تیم ایرانی ویزا داده نشد و نتوانستیم در این کنگره حضور داشته باشیم.البته یکی دو نفر از ایران حضور داشتند که از طرق دیگری موفق به اخذ ویزا گردیده بودند.

فدراسیون لیزر  کنگره بعدی خود را سال 2010 در دبی برگزار کرد.در این کنگره تیم ایرانی توانست با ارائه 26 مقاله در قلب خلیج فارس در میان کشورهای عربی منطقه توجه کشورهای شرکت کننده را به خود جلب کند. کشور ما در میان کشورهای صاحب نام علمی رتبه اول از باب ارائه  مقالات را از آن خود نمود. از این سال نمایندگی ایران به خانم دکتر کتایون علی محمد کلهری به جهت فعالیتهای مستمر خود در این عرصه تغییر یافت و بنده به عنوان نماینده انجمن پزشکی لیزری ایران در این فدراسیون ادامه فعالیت دادیم.

خوشبختانه این حضور پر رنگ تیم ایرانی  تا سال 2012  که کنگره بعدی فدراسیون در شهر بارسلون برگزار میگردید تداوم یافت، در آنجا نیز ایران مجددا این رتبه را به خود اختصاص داد و سبب شد که اساتید این رشته توجه خاصی به محققین ایرانی داشته باشند. لذا اینجانب به عنوان مسئول انجمن پزشکی لیزر ایران و به همراه سرکار خانم دکتر کلهری که نماینده ایران  بودند درخواست برگزاری سمپوزیوم لیزر در دندانپزشکی شاخه اسیا اقیانوسیه را به هیئت بورد ارائه کردیم و خوشبختانه  به دلیل سابقه بسیار درخشانی که تیم ایرانی درطول ده سال گذشته از خود به جای گذاشته بود علی رغم نامناسب بودن اوضاع  امنیتی و سیاسی  منطقه خاور میانه ، فدراسیون فوق مسئولیت  برگزاری این سمپوزیوم را به ایران واگذار کرد

انجمن پزشکی لیزری ایران تنها ارگان مردم نهاد علمی فعال در عرصه لیزر پزشکی است. در پی تعامل بسیار نزدیکی که انجمن لیزر با انجمن دندان پزشکی ایران دارد و طبق رایزنی های بعمل آمده، قرار شد سمپوزیوم فوق همزمان با پنجاه و پنجمین کنگره سالیانه دندان پزشکی برگزار گردد.این همراهی شرایطی را ایجاد کرد تا فعالان  عرصه های دانش دندانپزشکی و لیزر توانمندیهای خود را به اشتراک بگذارند و به نتایج کاربردی مفید تری در امر سلامت و درمان بیماران خود دست یابند.

این سمپوزیوم در تاریخ  23 تا 24 اردیبهشت ماه سال 1394 طی 2 روز در یک سالن و همزمان با کنگره 55  در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار گردید. در این سمپوزیوم که تمامی سخنرانی ها ی آن به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد ،10 نفر از اساتید به نام این رشته از کشور های انگلستان ؛ سوئد، آلمان، ژاپن، استرالیا، سنگاپور، مالزی، هنگ کنگ   حضور داشتند.

در ادامه همکاری نزدیک بین انجمن پزشکی لیزری ایران و فدارسیون جهانی تیم ایرانی تصمیم گرفت به حضوری پر شور در پانزدهمین کنگره دو سالانه فدراسیون فوق که قرار بود در تیر ماه سال جاری در کشور ژاپن  برگذار بگردد داشته باشد.درعین حال که انهابا مشگلات اخذ ویزای ژاپن و مسافت طولانی و هزینه های فراوان روبه رو بود.

12

خوشبختانه با همکاری صمیمانه پرزیدنت کنگره پروفسور کنجی یوشیدا از میان مقالات ارسالی از جانب ایران 14 عنوان به صورت سخنرانی پذیرفته شد و تیم عازم ژاپن گردید.با  کمال مسرت بایدعرض کنم تیم ایرانی توانست رتبه دوم را از بعد تعداد مقالات سخنرانی به خود اختصاص بدهدوبعد از کشور میزبان ژاپن بیشترین سخنرانی را از ان خود بکند و در جای جای کنگره نام ایران و ایرانی بدرخشد. تمامی سخنرانی های با یک فرم متحد الشگل ارائه میشد و بک گراند اسلاید ها مزین به پرچم کشور عزیزمان ایران بود که نشان از همدلی و یکدستی و همت عالی این گروه بی ادعا داشت.

13

جای بسی خوشحالی  و افتخار بود که از این 14 پرزنتیشن سه عنوان به صورت سخنرانی دعوتی بود که یکی از انها را استاد ارجمند جناب اقای دکتر غلامی  تحت عنوان نقش لیزر در درمان پری ایمپلنتایتیس ارائه کردند. حضور ایشان در جمع همکاران جوان ما بسیار باعث دلگرمی و افتخار تیم ما بود.

13

در مراسم اختتامیه نیز تندیس ارزشمند پارسه متعلق به تمدن ایران باستان به پرزیدنت کنگره به پاس فرهنگ قدرشناسی ایرانی تقدیم شد.

امیدوارم این حضور پرشور و افتخار افرین سبب خشنودی و فخر جامعه دندانپزشکی  کشور بگردد و رو به روز شاهد افتخار افرینی دیگر فعالان عرصه علمی کشور در سطح منطقه و جهان باشیم . بنده به عنوان یک ایرانی به این سفیران علمی و اخلاقی کشور عزیزمان افتخار میکنم  و بر خود میبالم که در خدمت این پرچم داران بی ادعا کشورمان بودم. برای ایشان و تمام انانیکه جهت اعتلای نام کشورشان و سربلندی ان در جملگی عرصه ها فعالیت میکنند به احترام کلاه از سر برمیدارم و بر همت انها درود میفرستم خداوند متعال حافظ و نگه بانشان .

                با کمال احترام دکتر رضا فکر آزاد

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران

سرپرست تیم ایرانی