سمینار دو روزه نقش لیزر در درمان درد

سمینار دو روزه نقش لیزر در درمان درد

سمینار دو روزه نقش لیزر در درمان درد ۲۲ تا ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ توسط مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و انستیتو حمایت از رشد و توسعه صنایع IDFI در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این سمینار دکتر داریوش الیاس‌پور استفاده از لیزر کم توان در درمان بیماری‌های عضلانی – اسکلتی و کاهش درد در این بیماری‌ها را در دهه‌های اخیر، به عنوان یک روش کم عارضه و غیرتهاجمی رایج عنوان کرد و افزود: <هنوز اختلاف نظرهایی درباره کارایی لیزر و موارد استفاده از آن بین محققان وجود دارد که یکی از دلایل آن را می‌توان به تنوع دستگاه‌ها و برنامه‌های درمانی مختلف نسبت داد.>
دبیر علمی همایش همچنین استفاده روزافزون مراکز درمانی از لیزر کم توان در درمان دردهای عضلانی اسکلتی و روماتیسمی و آسیب‌های ورزشی را یکی از موارد لزوم چنین سمینارهایی دانست تا در آن بتوان ضمن بررسی آخرین اطلاعات ارایه شده، فرصتی برای بحث و تبادل نظر در این زمینه و نحوه استفاده از لیزر فراهم آورد.

وی برگزاری دو کارگاه <لیزر در درمان زخم> و <لیزر و آکوپانچر در درد> را از جمله بخش‌های سمینار عنوان کرد.
در بخش دیگری از این سمینار متخصصان درد به تشریح مکانیسم درد، تقسیم بندی انواع درد و نحوه اندازه گیری میزان درد و همچنین مبانی فیزیک لیزر و استانداردهای مطالعاتی آن پرداختند.
در ادامه تعدادی از متخصصان کشور به ارایه تحقیقات پژوهشی خود در ارتباط با میزان اثرگذاری لیزر در درمان برخی بیمار‌ها و عارضه‌ها و در نتیجه کاهش درد در بیماران پرداختند.
دکتر داوود شریفی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از سخنرانانی بود که به ارایه دو مطالعه حیوانی در مورد تأثیر لیزر در ترمیم آسیب دیدگی شدید تاندون کششی در پای اسب و نیز قطع عصب سیاتیک در سگ پرداخت. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط این پژوهشگر لیزر در هر دو مورد توانسته بود کمک بزرگی در درمان عارضه‌های ایجاد شده کند. ‌دکتر سهیلا مکملی رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران، و رئیس سمینار نیز به ارایه مطالعه‌ای پرداخت که طی آن بیماران مبتلا به می‌گرن توسط لیزر کم توان مورد درمان قرار گرفته بودند که میزان درد آن‌ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.
دکتر نوش آفرین کاظمی خو دانشجوی PHD در ژنتیک پزشکی نیز طی کارگاه که در روز نخست همایش برگزار شد، به نحوه کاربرد لیزر در درمان زخم‌ها خصوصاً در بیماران دیابتی پرداخت.
در این کارگاه شرکت کنندگان علاوه بر آنکه با نحوه و مکانیسم عمل لیزر در درمان زخم‌ها آشنا شدند، نمونه‌های بهبودیافته‌ای از بیمارانی را که دارای زخم‌های دیابتی بودند و سپس با لیزر درمان شده بودند مشاهده کردند. به گفته دکتر کاظمی خو برخی از این بیماران کاندیدای قطع عضو بودند که پس از طی یک دوره درمانی با لیزر زخم آن‌ها به طور کامل بهبود یافته بود.
برخی دیگر از سخنرانی‌هایی که در این سمینار صورت گرفت عبارت بودند از: معرفی لیزر درمانی به روش اینترفرانشیال توسط دکتر فریده دهقان، بررسی اثر لیزر درمانی به همراه میدان مغناطیسی در آرتروز لیزر درمانی کم توان، یک الزام برای کلینیک‌های فیزیوتراپی توسط حمیدرضا اشراقی، مقایسه اثر لیزر کم توان با تزریق بوتاکس در کاهش درد فیشرآنال توسط دکتر طیبه خردسند و نیز جایگاه ایمنی لیزر در درمان توسط دکترعباس مجدآبادی.

نویسنده: مهندس احسان ارجمند