اساسنامه انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

به نام خدا

فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ به استناد مصوبه دویست‌وشصت‌ودومین جلسه مورخ 1370/08/07 شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه مربوطه و تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه فوق که من­ بعد به اختصار کمیسیون نامیده می­شود.

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران بر اساس مواد آتی تشکیل می­گردد که در سطور بعد به اختصار “انجمن” نامیده می‌شود.

ماده 2ـ انجمن صرفاً در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، تخصصی و فنی مربوطه فعالیت می‌نماید و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به احزاب سیاسی را ندارند.

ماده 3ـ انجمن غیرانتفاعی بوده و از تاریخ تصویب کمیسیون و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات‌مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

ماده 4ـ مرکز انجمن در شهر تهران به آدرس: تهران، کاووسیه، بلوار نلسون ماندلا، خیابان شهید مصطفی والی نژاد، پلاک1، برج افرا، طبقه همکف، واحد 3، کد پستی: 1969735415 است و شعب آن می­تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود. در ضمن روند تشکیل شعب انجمن طبق مصوبه هیات مدیره انجمن مرکزی و تحت نظارت آنها خواهد بود.

ماده 5ـ انجمن دارای تابعیت ایرانی است.

ماده 6ـ انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری‌اسلامی ایران است.

 

فصل دوم ـ شرح وظایف و اهداف

ماده 7ـ به منظور نیل به اهداف مذکور در ماده 2 اساسنامه، انجمن اقدامات و فعالیت‌های زیر را به عمل خواهد آورد.

1ـ7ـ ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل‌نظر بین محققان، متخصصان و سایر کارشناسانی که به نحوی در شاخه‌های گوناگون رشته­های مرتبط با انجمن فعالیت دارند.

2ـ7ـ همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و نیز سایر سازمان‌هایی که به نحوی با فعالیت‌های انجمن مرتبط هستند در برنامه‌ریزی امور آموزشی، پژوهشی،‌ بهداشتی و درمانی

3ـ7ـ تعامل و همکاری با مراجع ذیصلاح در زمینه تدوین، بازنگری و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی و بهداشتی ‌درمانی، موسسات آموزشی و سطح علمی دانش‌آموختگان مقاطع مختلف علوم پزشکی

4ـ7ـ ارائه خدمات آموزشی، علمی، فنی، پژوهشی و درمانی بر اساس ضوابط مربوطه

5ـ7ـ ترغیب و تشویق دانشمندان،‌ پژوهشگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، بهداشتی‌ و درمانی

 6ـ7ـ تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی، آموزشی و خبری

 7ـ7ـ برگزاری گردهمایی‌های آموزشی و پژوهشی، برنامه­های آموزش مداوم در سطوح ملی و بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

 8ـ7ـ فراهم کردن زمینه مناسب جهت انجام پژوهش‌های علمی مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طریق تشویق و ترغیب متخصصین جوان

 9ـ7ـ مشارکت در تشکیل شورای همکاری با مجمع انجمن‌های علمی گروه علوم پزشکی ایران و برنامه‌ریزی امور مرتبط با آن

 10ـ7ـ جلب حمایت و مشارکت با نهادهای بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی در عرصه ملی و در چارچوب ضوابط جاری کشور

 

فصل سوم ـ عضویت

ماده 8ـ عضویت در انجمن به طرق زیر می‌‌باشد:

1ـ8ـ عضویت پیوسته: هیات موسس انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکتری حرفه­ای در یکی از رشته­های پزشکی و دندانپزشکی باشند و یا کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکتری تخصصی در یکی از رشته­های فیزیوتراپی، پرستاری، مهندسی پزشکی، فیزیک پزشکی و فیزیک باشند و دوره­های معتبر پزشکی لیزری را در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپری کرده باشند می­توانند طبق ضوابط مذکور در این اساسنامه به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

2ـ8ـ عضویت وابسته: افرادی که حائز شرایط زیر باشند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند: کلیه افرادی که دارای حداقل درجه کارشناسی ارشد در یکی از رشته­های علوم پزشکی و علوم غیر پزشکی مرتبط با دانش لیزر باشند و دوره آشنایی یا کاربردی لیزر را سپری کرده باشند.

3ـ8ـ عضویت افتخاری: شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان حائز اهمیت خاص باشد و یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های موثر و ارزنده‌ای نموده باشند می‌توانند به عضویت افتخاری پذیرفتــه شوند.

تبصره 1ـ اعضای وابسته می‌توانند با احراز شرایط و تصویب هیات‌مدیره به عضویت پیوسته برگزیده شوند.

تبصره 2ـ اعضای پیوسته انجمن بایستی شرایط هیات‌ موسس و هیات‌مدیره مذکور در ماده 7 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون را دارا باشند.

ماده 9ـ هر یک از اعضای انجمن سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هیات‌مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره 1ـ پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی را نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نخواهد کرد.

تبصره 2ـ ملاک تعداد اعضای پیوسته انجمن، تعداد ثبت­نام شدگان همان سال خواهد بود که حق عضویت مصوب آن سال را پرداخت کرده­اند و لذا مجاز به حق شرکت و رای در مجامع عمومی عادی، عمومی فوق­العاده و انتخابات انجمن می­باشند.

ماده 10ـ عضویت در انجمن در یکی از موارد زیر خاتمه می‌‌یابد:

1ـ10ـ استعفای کتبی عضو

2ـ10ـ عدم پرداخت حق عضویت سالانه در مهلتی که هیات‌مدیره تعیین می‌نماید.

3ـ10ـ زوال یکی از شرایط عضویت و نیز محکومیت قطعی در هیات‌های بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی به محرومیت موقت یا دائم از اشتغال به حرف پزشکی است.

تبصره 1ـ مدت تعلیق عضویت معادل مدت محرومیت از اشتغال به حرف پزشکی است.

تبصره 2ـ تصمیم نهایی راجع به عدم پذیرش و نیز خاتمه عضویت پس از اطلاع و تائید هیات نظارت بر عملکرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 3 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون، با هیات‌مدیره خواهد بود.

فصل چهارم ـ ارکان انجمن

ماده 11ـ انجمن دارای ارکان زیر است:

1ـ11ـ مجمع عمومی

2ـ11ـ هیات‌مدیره

3ـ11ـ بازرس

الف ـ مجمع عمومی

ماده 12ـ مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته انجمن به دو صورت زیر تشکیل می‌گردد:

1ـ12ـ مجمع عمومی عادی که هر سال یک‌بار تشکیل می‌شود و به امور جاری انجمن رسیدگی می‌کند و نیز می‌تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشکیل گردد.

2ـ12ـ مجمع عمومی فوق‌العاده که در مواقع ضروری برای انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و یا اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال انجمن تشکیل می‌شود و نتیجه تصمیمات آن درخصوص اصلاح و تغییر اساسنامه پس از تصویب کمیسیون قابل اجـرا خواهد بود. مجامع عمومی فوق‌العاده به دعوت هیات‌مدیره یا بازرس یا یک‌پنجم از اعضای پیوسته تشکیل می‌گردد.

3-12- اولین جلسه مجمع عمومی عادی با درخواست هیات‌موسس، پس از موافقت اولیه انجمن از کمیسیون و حداکثر ظرف شش ماه با درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تشکیل خواهد شد.

تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده هر یک با حضور حداقل نصف بعلاوه یک اعضای پیوسته رسمیت می‌یابد و در مجمع عمومی فوق­العاده تصمیمات با اکثریت آرا (دو­سوم آرا) خواهد بود.

تبصره 2ـ جلسات مجمع عمومی عادی و فوق­العاده با ذکر تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه یک ماه قبل از تشکیل مجمع از طریق انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، نامه الکترونیک، فضای مجازی و وب­سایت انجمن به اطلاع اعضا پیوسته خواهد رسید. چنانچه حدنصاب لازم برای تشکیل جلسات بدست نیامد به فاصله یک‌ماه از تاریخ جلسه اولیه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذکر نتیجه دعوت قبلی اقدام می‌شود در این­ صورت مجمع با هر تعداد از اعضای حاضر تشکیل خواهد شد.

تبصره 3- در مجامع عمومی عادی و فوق­العاده اداره جلسه بر عهده هیات رئیسه متشکل از یک رئیس سنی، دو ناظر و یک منشی است که از بین شرکت­کنندگان جلسه انتخاب می­گردند.

ماده 13ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر می‌باشد:

1ـ13ـ ‌استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن

2ـ13ـ اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و میزان حق عضویت

3ـ13ـ عزل و یا انتخاب هر یک از اعضای اصلی و علی­البدل هیات­مدیره

4ـ13ـ عزل و یا انتخاب بازرس اصلی و علی­البدل

5ـ13ـ تصویب کلیه آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی مورد لزوم برای پیشبرد امور انجمن به پیشنهاد هیات‌مدیره

6ـ13ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای  انتشار آگهی‌های انجمن

تبصره ـ در کلیه جلسات مجامع عمومی نماینده مذکور در تبصره 1 ماده 10 آیین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماینده کمیسیون جلسه رسمیت نخواهد یافت.

ب ـ هیات‌مدیره

ماده 14ـ اعضای هیات مدیره مرکب از 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی­البدل است که هر 3 سال یکبار با انتخابات الکترونیک بر طبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب می­گردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی انتخابات به صورت حضوری برگزار می گردد و عضویت در هیات مدیره افتخاری است.

تبصره 1ـ افزایش تعداد هیات‌مدیره با پیشنهاد هیات‌مدیره و تصویب مجمع عمومی و تائید نهایی کمیسیون خواهد بود.

تبصره 2- جلسات هیات‌مدیره حداقل هر یک ماه یک بار تشکیل می‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء حاضرین خواهد بود.

 

ماده 15ـ هیات‌مدیره در اولین جلسه یک نفر رئیس، یک نفر نایب‌رئیس، یک نفر دبیر و یک نفر خزانه‌دار با رای کتبی اکثریت اعضای هیات‌مدیره انتخاب می‌نماید. در ضمن آیین‌نامه داخلی هر انجمن در جلسات هیات‌مدیره مشخص و به تصویب خواهد رسید.

تبصره 1- رئیس، دبیر و خزانه­دار انجمن بیش از دو دوره متوالی نمی­توانند به سمت یکی از این سه مسئولیت انتخاب شوند.

 تبصره 2 – رئیس هیات‌مدیره مسئول اداره امور جاری انجمن و مجری کلیه مصوبات هیات‌مدیره و نماینده قانونی و شخصیت حقوقی انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.

تبصره 3ـ کلیه اوراق تعهدآور با امضای رئیس هیات‌مدیره و امضای خزانه‌دار و مهر انجمن و نامه‌های رسمی اداری با  امضای رئیس هیات‌مدیره و در غیاب او نایب‌رئیس خواهد بود.

تبصره 4ـ چنانچه هریک از اعضای هیات‌مدیره 3 جلسه متوالی و یا 5 جلسه متناوب بدون دلیل موجه (به تشخیص هیات‌مدیره) در جلسات شرکت ننماید مستعفی شناخته خواهد شد.

تبصره 5ـ در صورت استعفا و برکناری و یا فوت هریک از اعضای هیات‌مدیره عضو علی‌البدل برای مابقی دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

 

ماده 16ـ هیات مدیره موظف است انتخاب هیات مدیره و بازرس جدید را با انتخابات الکترونیک و طبق آئین­نامه به روز انتخابات انجمن­های علمی گروه پزشکی مصوب دبیرخانه کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت از طریق سامانه جامع انجمن­های علمی گروه پزشکی ایران انجام دهد. لذا باید 6 ماه قبل از پایان اعتبار پروانه فعالیت، کمیته انتخابات را تشکیل دهد و طی نامه­ای رسمی به دبیرخانه کمیسیون­ اعلام نماید. در صورت عدم امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به هر علت، هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر چهار ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی عادی با دستور انتخابات حضوری و انتخاب هیات مدیره و بازرس جدید با حضور نماینده کمیسیون اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون ارسال نمایند.

تبصره 1ـ هیات مدیره موظف است پس از تایید نهایی نتیجه انتخابات در کمیسیون انجمن­های علمی گروه

پزشکی، نتیجه تشکیل اولین جلسه هیئت مدیره جدید را طبق ماده 15 و تبصره­ 1 آن جهت صدور پروانه فعالیت جدید به دبیرخانه کمیسیون ارسال نماید و تا تایید و صدور پروانه فعالیت جدید از سوی کمیسیون، مسئولیت امور انجمن را همچنان برعهده خواهد داشت. هیات مدیره جدید نیز موظف است پس از صدور پروانه فعالیت جدید ضمن شروع تصدی مسئولیت امور انجمن، نسبت به ثبت تغییرات طبق ماده 3 در اداره ثبت شرکت­ها اقدام نماید.

تبصره 2ـ در صورت عدم امکان برگزاری مجمع عمومی در مهلت قانونی و با دلایل موجه، با درخواست هیات مدیره وقت و موافقت کمیسیون، مدت اعتبار پروانه حداکثر برای یک دوره شش ماهه قابل تمدید است. در اینصورت هیات مدیره انجمن موظف است درخواست خود را شش ماه قبل از پایان مهلت قانونی با ذکر دلایل به کمیسیون تقدیم کند.

ماده 17ـ وظایف و اختیارات هیات‌مدیره:

1ـ17ـ دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده

2ـ17ـ اجرای تصمیمات متخذه در مجامع عمومی

3ـ17ـ تشکیل جلسات سخنرانی و گردهمایی‌های علمی، فنی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

4ـ17ـ تهیه ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی

5ـ17ـ تهیه گزارش سالانه فعالیت‌های انجمن برای ارائه به مجمع عمومی

6ـ17ـ تهیه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومی

7ـ17ـ قبول هدایا و کمک‌های مالی برای انجمن

8ـ17ـ پیشنهاد اصلاحات و تغییرات در اساسنامه به مجامع عمومی

9ـ17ـ اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه

10ـ17ـ تشکیل کمیته‌های اجرایی و تخصصی مختلف و تعیین نوع فعالیت و نظارت بر آنها

11ـ17ـ انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات کشور

12ـ17ـ اقامه دعوی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از دعاوی که علیه انجمن اقامه می‌شود در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و توکیل غیر

13ـ17ـ اتخاذ تصمیم نسبت به عضویت انجمن در مجامع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور

14ـ17ـ پیشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومی فوق‌العاده

15ـ17ـ تغییر مکان انجمن

 

ج ـ بازرس

ماده 18ـ انجمن دارای یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی­البدل است که هر 3 سال یکبار با انتخابات الکترونیک همزمان با انتخابات هیات مدیره بر طبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب می­گردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمن­های علمی گروه پزشکی انتخابات به صورت حضوری برگزار می گردد.

ماده 19ـ وظایف بازرس به شرح زیر است:

1ـ19ـ بررسی کلیه اسناد و مدارک مالی انجمن و تهیه گزارش برای ارائه به مجمع عمومی

2ـ19ـ بررسی گزارش سالانه هیات‌مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش از عملکرد انجمن و ارائه به مجمع عمومی

3ـ19ـ گزارش هرگونه تخلف هیات‌مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

4ـ19ـ دعوت از مجمع عمومی فوق‌العاده در موارد ضروری

ماده 20ـ شرکت بازرس در جلسات هیات‌مدیره بدون حق رای مجاز است و در هر زمان می‌تواند اسناد و دفاتر مالی انجمن را از هیات‌مدیره مطالبه و مورد بررسی قرار دهد.

 

ماده 21ـ در پایان هر سال مالی ریاست هیات‌مدیره گزارش فعالیت‌های سالانه انجمن و ترازنامه مالی آن را حداقل 45 روز قبل از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی سالانه برای تائید در اختیار بازرس قرار خواهد داد.

فصل پنجم ـ منابع مالی انجمن

ماده 22ـ منابع مالی انجمن عبارتست از:

1ـ22ـ حق عضویت اعضا

2ـ22ـ از محل هدایا و کمک‌ها

3ـ22ـ درآمد حاصل از فعالیت­های آموزشی، پژوهشی و فنی و انتشاراتی

4ـ22ـ حمایت‌های مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

فصل ششم ـ موارد انحلال انجمن

ماده 23ـ در صورت درخواست هیات‌مدیره یا بازرس و یا 3/2 اعضای پیوسته و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده به هر دلیل انجمن منحل می‌گردد.

ماده 24ـ مجمع عمومی فوق‌العاده که تصمیم به انحلال انجمن می‌گیرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هیات‌ تسویه و تعیین مدت ماموریت آن اقدام خواهد کرد.

ماده 25ـ هیات تسویه در جلسات سالیانه مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه می‌نماید. ختم عملیات تسویه باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد و در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیـرالانتشار آگهی شود و مراتب به کمیسیون اعلام گردد.

تبصره ـ باقیمانده دارایی‌های انجمن پس از وضع دیون و مخارج و تصویب هیات تسویه و نیز اطلاع کمیسیون به یکی از موسسات آموزشی‌تحقیقاتی کشور اهدا خواهد شد.

ماده 26- این اساسنامه مشتمل بر 6 فصل و 26 ماده و 20 تبصره در تاریخ 1400/06/25 به تصویب مجمع عمومی فوق­العاده رسید.