درمان لیزری تومور مغزی بدون باز کردن جمجمه و بیهوشی

با پیشرفتی بزرگ در پزشکی جراحان اعصاب در فرانسه موفق به درمان تومورهای مغزی با استفاده از لیزر و تنها با استفاده از سوراخی کوچک در جمجمه، بدون بیهوشی بیمار شدند.
“الکساندر کارپنتیه” از پزشکان بیمارستان “پینی سلپتیه” در پاریس اعلام کرد که این عمل نخستین جراحی جهان با استفاده از تکنیک‌های پیچیده متعدد‌ و بی‌حسی موضعی به جای بیهوشی بوده است.
“کارپنتیه” اظهار کرد که از دسامبر ۲۰۰۶ تا 2008 ، ۸ بیمار داوطلب به این روش آزمایشی درمان شده‌اند.
وی گفت:”این افراد مبتلا به تومورهای مغزی ناشی از سرطان‌های مختلف، عمدتاً سرطان ریه و سینه بوده‌اند که درمان‌های معمول درباره آن‌ها مؤثر واقع نشده و امکان عمل جراحی نیز موجود نبوده است.”
پزشکان به طور میانگین به داوطلبان اعلام کرده بودند که تنها ۳ ماه زنده خواهند ماند

در این تکنیک یک سوراخ ۳ میلی‌متری بر روی جمجمه ایجاد شده بود که به جراحان اجازه می‌داد قلم لیزری را از آن طریق وارد مغز کنند. قلم لیزری با استفاده از یک اسکنر MRI به آرامی به منطقه تومور هدایت شد.

یک کامپیوتر هر ۳ ثانیه یک بار دمای منطقه‌ای را که توسط لیزر سوزانده می‌شد را چک کرده تا از افزایش خطرناک دما جلوگیری کرده و تضمین کند که تنها سلول‌های سرطانی نابود شوند.

در این عمل از بیهوشی بیمار خودداری شده بود تا پزشکان بتوانند در جریان عمل عملکرد مغز وی را تحت نظر داشته باشند.
کارپنتیه گفت: “بیماران در جریان عمل چیزی را حس نمی‌کنند و ۱۴ ساعت پس از عمل هم می‌توانند بیمارستان را ترک کنند.”
درمان کامل بیمار نیازمند دو عمل تکمیلی دیگر نیز هست که تا‌کنون ۶ نفر از ۸ بیمار داوطلب موفق به تکمیل این پروسه شده و هیچ‌گونه عواقب جانبی نیز از نظر عملکرد مغزی در آن‌ها مشاهده نشده است.

کارپنتیه گفت: “این نخستین باری است که از تکنولوژی لیزری برای بدون باز کردن جمجمه و همزمان با آن استفاده از MRI برای جلوگیری از آسیب‌های جانبی استفاده می‌شود.
این نخستین گام برای استفاده محوری از MRI در جراحی اعصاب است.”