درخشش تیم ایرانی در کنگره جهانی لیزر در دندان پزشکی آلمان

حضوردرخشان و پرافتخار  تیم ایرانی در کنگره فدراسیون جهانی لیزر در دندان پزشکی درکشور آلمان

 

فدراسیون جهانی لیزر در دندان پزشکی WFLD از 30 سال پیش در ژاپن تاسیس شده است. از 55 کشور دنیا نماینده دارد و از لحاظ ارزش و جایگاه علمی در دنیا معادل FDI   در دندانپزشکی است. این فدراسیون هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای جهان کنگره برگزار می کند. این فدراسیون دارای 5 زیر مجموعه میباشد که شامل مناطق زیر است: -آمریکای شمالی،-امریکای جنوبی، -اروپا، -آسیا و اقیانوسیه و همچنین خاورمیانه و آفریقا  که در این مناطق در باب دانش لیزر در دندانپزشکی فعالیت می کنند. ایران دراین تقسیم بندی در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته است.

سابقه اولین حضور تیم ایرانی برمیگردد به  سال 2006 که تیم ایرانی در اولین حضور موثر با ترکیبی از اساتید برجسته ایرانی  در کنگره برلین حضور یافت. ما توانستیم در برلین با ارائه 14 مقاله سخنرانی و پوستر، رتبه چهارم از نظر ارائه مقاله را از آن خود کنیم.

     

انجمن ISLD در این کنگره به فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی تغییر نام یافت.این همکاری همچنان  تا سال 2008 ادامه پیدا کرد، در آن موقع نیز، علی رغم اینکه از جانب ایران مقالات ارزشمندی ارسال نموده شده بود، ولی به جهت همزمانی کنگره 2008 هنگ کنگ با المپیک چین به تیم ایرانی ویزا داده نشد و نتوانستیم در این کنگره حضور داشته باشیم.البته یکی دو نفر از ایران حضور داشتند که از طرق دیگری موفق به اخذ ویزا گردیده بودند.

فدراسیون جهانی لیزر در دندانپشکی کنگره بعدی خود را سال 2010 در دبی برگزار کرد.در این کنگره تیم ایرانی توانست با ارائه 26 مقاله در قلب خلیج فارس در میان کشورهای عربی منطقه توجه کشورهای شرکت کننده را به خود جلب کند. کشور ما در میان کشورهای صاحب نام علمی رتبه اول در باب ارائه تعداد  مقالات را از آن خود نمود.

خوشبختانه این حضور پر رنگ تیم ایرانی  تا سال 2012 که کنگره بعدی فدراسیون در شهر بارسلون برگزار میگردید تداوم یافت، در آنجا نیز ایران مجددا این رتبه را به خود اختصاص داد و سبب شد که اساتید این رشته توجه خاصی به محققین ایرانی داشته باشند. لذا اینجانب به عنوان مسئول انجمن پزشکی لیزر ایران و به همراه سرکار خانم دکتر کلهری که نماینده ایران  هستند درخواست برگزاری اولین سمپوزیوم شاخه اسیا اقیانوسیه این فدراسیون در ایران در سال 1394 را به هیئت بورد فدراسیون ارائه کردیم.

خوشبختانه  به دلیل سابقه بسیار درخشانی که تیم ایرانی درطول ده سال گذشته از خود به جای گذاشته بود علی رغم نامناسب بودن اوضاع  امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه ، فدراسیون فوق مسئولیت برگزاری این سمپوزیوم را به ایران واگذار کرد

انجمن پزشکی لیزری ایران تنها ارگان مردم نهاد علمی فعال در عرصه لیزر پزشکی است. در پی تعامل بسیار نزدیکی که انجمن لیزر با کلیه انجمن های  دندان پزشکی ایران دارد و طبق رایزنی های بعمل آمده این سمپوزیوم در تاریخ 23 تا 24 اردیبهشت ماه سال 1394 طی 2 روز در یک سالن و همزمان با کنگره 55 انجمن دندانپزشکی ایران در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار گردید.

در ادامه همکاری نزدیک بین انجمن پزشکی لیزری ایران و فدارسیون جهانی ؛ تیم ایرانی تصمیم گرفت بود به حضوری پر شور در پانزدهمین کنگره دو سالانه فدراسیون فوق که قرار بود در تیر ماه سال 1395 کشور ژاپن  برگذار بگردد ؛ داشته باشد.درعین حال که انهابا مشگلات اخذ ویزای ژاپن و مسافت طولانی و هزینه های فراوان روبه رو بودند.

خوشبختانه با همکاری صمیمانه پرزیدنت کنگره پروفسور کنجی یوشیدا از میان مقالات ارسالی از جانب ایران 14 عنوان به صورت سخنرانی پذیرفته شد و تیم عازم ژاپن گردید.با  کمال مسرت تیم ایرانی توانست رتبه دوم را از بعد تعداد مقالات سخنرانی به خود اختصاص بدهدوبعد از کشور میزبان ژاپن بیشترین سخنرانی را از ان خود بکند و در جای جای کنگره نام ایران و ایرانی بدرخشد. تمامی سخنرانی های با یک فرم متحد الشگل ارائه میشد و بک گراند اسلاید ها مزین به پرچم کشور عزیزمان ایران بود که نشان از همدلی و یکدستی و همت عالی این گروه بی ادعا داشت.

در ادامه فعالیتهای بعمل امده در طول سالهای گذشته ؛ تیم ایرانی به مدیریت انجمن پزشکی لیزری ایران برای حضوری پررنگتر خود در شانزدهمین کنگره فدراسیون جهانی  که قرار بود در سی امین سالگرد تاسیس انجمن فوق در شهر آخن آلمان در 1- 3 اکتبر سال 2018 برگزار بگردد ؛ از سال گذشته اقدام نموده بود. در این کنگره 20 مقاله از مقالاتی که از جانب ایران ارسال شده بود با عناوین یک سخنران دعوتی ؛ 16  مقاله اورال و سه پوستر پذیرفته شد.

از انجائیکه این کنگره مصادف شده بود با بحث تحریمها و عدم اعطای ویزا از جانب کشورهای اروپایی و مشگلات مالی عدیده به جهت تغییرات ارزش دلار متاسفانه 12 نفرفقط توانستند در این کنگره حضور فعال علمی داشته باشند. یک سخنران دعوتی؛ 10 مقاله به صورت سخنرانی و یک ارائه به صورت پوستر حاصل تلاش تیم ایرانی بود.

با کمال مسرت باید عنوان کنم که با این حال تیم ایرانی بعد از گروه میزبان عنوان بیشترین ارائه دهنده مقالات علمی را از آن خود کرد و افتخار دیکری را در این عرصه به نمایش گذاشت.

امیدوارم این حضور پرشور ؛ارزشمند و افتخار افرین در میان موج فشارهای تلخ اقتصادی که جسم و جان مردم ایران را آزرده کرده است سبب خشنودی و فخر جامعه دندانپزشکی  کشور گردیده و موجبات شادی انها را فراهم بنماید.

از قادر متعال ارزومندم ملت شریف ؛غیور و مظلوم ایران عزیز که زیبنده بهترینها هستند رو به روز شاهد افتخار افرینی دیگر فعالان عرصه علمی کشور در سطح منطقه و جهان باشند . بنده به عنوان یک ایرانی به این سفیران علمی و اخلاقی کشور عزیزمان افتخار میکنم  و بر خود میبالم که در خدمت این پرچم داران بی ادعا کشورمان بودم. برای ایشان و تمام انانیکه جهت اعتلای نام کشورشان و سربلندی ان در جملگی عرصه ها فعالیت میکنند به احترام کلاه از سر برمیدارم و بر همت انها درود میفرستم .خداوند متعال حافظ و نگه بانشان باد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران

دبیر انجمن جهانی لیزر تراپی پزشکی(WALT)

دکتر رضا فکرازاد

List of Speakers and Titles:

  1. Naghmeh Shirvani Brojeny – Evaluation of effects of Nd: YAG, Q-Switched laser on cracked

teeth (A SEM study)

  1. Shahriar Jalali -Laser assisted technique to place immediate implant in molar teeth
  2. Alireza Mirzaei – Clinical effectiveness of Low Level Laser treatment on peripheral  somatosensory neuropathy
  3. Fariba Farhang – Photodynamic therapy as a novel method for treatment of oral lichen planus
  4. Farzad Forouzesh – Laser treatment in a tuberous sclerosis patient
  5. Katayoun AM Kalhori – Diode laser application in management of Juvenile Hyaline Fibromatosis (JHF) lesions: a rare case report
  6. Farshid Vahdatinia – Evaluation of diode laser (940 nm) irradiation effect on microleakage in class V composite restoration before and after adhesive application
  7. Ezatolah Kazeminejad – Evaluation of smear layer removal between conventional and

Er,Cr:YSGG laser assisted root canal therapy (Aachen Protocol) by effect on push out bond strength of Biodentine

  1. Seyed Masoud Mojahedi – Failures in laser in Dentistry!
  2. Alireza Cyrus Raie -A method to calculate the divergence angle of the Er,Cr:YSGG laser beam using radial firing tips
  3. Arghavan Tonkaboni – Evaluation of the cytotoxicity effect of laser on Bcl2 and Bax in oral squamous cell carsinoma
  4. Reza Fekrazad – Can cells communicate by photons?