یادنامه استاد فقید پروفسور Norbert Gutknecht

یادنامه

(Norbert Gutknecht) پروفسور نوربرت گوت کنشت استاد فقید

یکی از پیشگامان لیزر در دندانپزشکی جهان

این چهره ارزشمند دانش لیزر در دندانپزشکی  یکی از پیشتازان این رشته در دنیا بوده و تلاشهای بسیاری برای نشر و توسعه این فن اوری در سطح جهان بعمل اورده است. پروفسور گوت کنشت استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فنی آخن و رئیس مرکزآموزشی  لیزر در دندان‌ پزشکی ) (AALZ ؛رئیس انجمن بین المللی  لیزر در دندان‌پزشکی (ISLD) و سالها رئیس انجمن لیزر در دندانپزشکی المان (DGL)بودند.

ایشان برای اولین بار به دعوت انجمن پزشکی لیزری ایران و با همکاری آقای دکتر مازیار میر که در آن زمان دانشجوی مستر نزد ایشان در آخن بودند ؛ در سال 2005 به ایران آمدند و در اولین کنفرانس بین المللی انجمن پزشکی لیزری ایران که در سال 1383 در تهران برگذار گردید به عنوان سخنران میهمان در کنار دیگر سخنرانان بین المللی  حضور داشتند.

از همان سال به همت پروفسور گوت کنشت انجمن پزشکی لیزری ایران به عضویت فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی  (WFLD) در امد و در شاخه آسیا اقیانوسیه این فدراسیون شروع به فعالیت بین المللی کرد .در سالهای بعد تیم ایرانی به عنوان یکی از فعال ترین کشورهای صاحب نام در این عرصه مطرح و حضور بسیار فعالی در عرصه های بین المللی در این رشته داشته و دارد.

وی در دوران حیات خود ۵ کتاب به زبانهای مختلف نوشته و در تألیف بیش از 190 مقاله  مشارکت داشتند.ایشان  سردبیری نشریاتی چون «لیزر در دندان‌پزشکی» و «مجله‌ی بین‌المللی لیزر» بر عهده داشت وعضو هیئت تحریریه اکثر مجلات پزشکی لیزری جهان بود.سخنرانی های بیشماری را در کنگره های بین المللی در اقصی نقاط جهان برای توسعه این فن اوری بعمل آوردند.

ایشان همکاری صمیمانه ایی در توسعه طرح ملی دبیرخانه آموزش دندانپزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشت. این طرح تحت  عنوان طرح ملی نشر و توسعه دانش لیزر در دندانزشکی کشور بود که منجر به تدوین کوریکولوم اموزشی لیزر در دندانپزشکی هم گردید . (Plan of Development and Advancement of Laser in Dentistry)

در ادامه همکاریهای اموزشی ؛ پژوهشی و در راستای یکی از اهداف طرح ملی  که همانا تربیت مدرسین دانش فوق (که از منتخبین  هیئت علمی های دانشکده های سراسر کشور بودند ) ایشان بر مبنای قراردادی سه جانبه با همکاری دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به ریاست آقای دکتر عباس منزوی)و دبیر خانه شورای اموزش دندانپزشکی (که آقای دکتر اکبر فاضل عهده دار آن بودند) اولین دوره فلوشیپ لیزر در دندانپزشکی در ایران و منطقه  را برگذار کردند.

ایشان از آن تاریخ به بعد در باب تربیت  متخصصین و دندانپزشکان ایرانی در قالب همکاری با یک شرکت خصوصی فعالیت خود را ادامه دادند بطوریکه اکثر علاقه مندان این فن آوری  در ایران  آموزش دیده گان مکتب مرکز اموزشی دانشگاه آخن زیر نظر مستقیم ایشان میباشند.

آخرین باری که ایشان به طور رسمی برای ارائه سخنرانی دریک کنگره بزرگ به ایران آمده بودند سمپوزیوم فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی بود که با همکاری انجمن دندانپزشکی ایران در قالب  کنگره 55 انجمن که در تاریخ 12-15 می سال 2015 در برج میلاد تهران برگزار گردید.

دکتر نوربرت گوت کنشت در کنار فعالیتهای علمی خود همچون پدر دیپلمات شان فرد بسیار خیری نیز بودند و دریک  کشور آفریقایی مدرسه ساخته و هر سال تابستانها برای سرکشی به آن عازم آفریقا همانجایی که دوران ابتدایی خود را سپری رده بودند ؛ می شدند. ازدو سال پیش نیز بعد از بازنشستگی از دانشگاه آخن برای تاسیس یک دانشکده به کشور نامبیا رفته و به عنوان جانشین رئیس دانشکده  برای راه اندازی آن فعالیت میکردند که متاسفانه در گیر کرونا شده و چون واکسن در طول این یک سال اخیر دریافت نکرده بودند بعد از چند هفته دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت این بیماری عاقبت در آلمان و در 20 جولای سال 2021 دار فانی را  وداع گفتند.

بدون شک فقدان ایشان ضایعه بزرگی برای جامعه جهانی لیزر در دندانپزشکی خواهد بود. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

متن پیام رسمی انجمن که در مراسم ختم ایشان تقدیم همسر محترم ایشان گردید: