بیانیه ائتلاف مستقل انجمن های گروه پزشکی

بیانیه نشست مستقل رؤسا و نمایندگان انجمنهای علمی­ گروه پزشکی

پیرامون انتخابات سازمان نظام پزشکی

اعضای محترم جامعه پزشکی کشور

به دلیل ضرورت هماهنگی و تبادل نظر پیرامون مسائل مبتلا به جامعه پزشکی، جمعی از انجمن های علمی گروه پزشکی از یکسال پیش مجدداً گرد هم آمده و با تشکیل جلسات منظم ماهانه و دستور جلسات مشخص تلاش نموده­اند تا ضمن مشورت و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف علمی و صنفی، جای خالی یک نهاد هماهنگ کننده را پر نمایند . تا کنون ده جلسه با میزبانی انجمن های مختلف شکل گرفته و در مورد مسایلی چون تعرفه ، مالیات ، عوارض شهرداری، اختیارات انجمن ها ، انتخابات انجمن ها و موضوع بررسی صلاحیت ها بحث و تبادل نظر شده است . نظر به اهمیت انتخابات نظام پزشکی، دهمین جلسه نشست مستقل انجمن های گروه پزشکی به چگونگی نقش و وظیفه این انجمن­ها در مقابل این رویداد مهم صنفی اختصاص یافت . انجمن­های علمی گروه پزشکی با بررسی عملکرد نظام پزشکی در دوره­­های گذشته و خصوصاً دوره اخیر و ذکر نکات مثبت و منفی اقدامات انجام شده ،معتقد است هنوز ظرفیت­های قانونی زیادی برای بهره وری هر چه بیشتر سازمان وجود دارد که استفاده بهینه از آنها صورت نگرفته و برای رسیدن نظام پزشکی به جایگاه واقعی نیازمند استفاده از همه ظرفیت های موجود در قانون و نیز اعضای جامعه پزشکی هستیم . در همین راستا انجمن های حاضر تصمیم گرفتند با تشکیل کارگروه انتخابات، اهداف زیر را به طور جدی دنبال نمایند .

1 _ تلاش جهت مشارکت حداکثری در انتخابات نظام پزشکی

2_ تسهیل مشارکت اعضای جامعه پزشکی توسط مجریان و ناظران انتخابات

3_تبیین و ترویج اخلاق در انتخابات

4_تشویق چهره های موثر جهت داوطلبی و حمایت از کاندیداهای اصلح

در بیانیه های آینده ، در مورد بزرگترین رویداد صنفی جامعه پزشکی بیشتر خواهیم نوشت .

کار گروه نشست مستقل انجمنها علمی گروه پزشکی

 

 


 

 

بیانیه شماره 2 ائتلاف  مستقل انجمن های پزشکی

پیرامون انتخابات سازمان نظام پزشکی

با تشکیل هیأت های  نظارت و اجرایی انتخابات نظام پزشکی و مشخص شدن چهارم اسفند ماه به عنوان روز برگزاری انتخابات در سراسر کشور شاهد جنب و جوش افراد , تشکل های علمی و جریانهای صنفی و سیاسی برای حضور در انتخابات هستیم . در عین حال و با تأسف شاهدیم که برخی افراد و جریانها برای  ادامه حضور در مسئولیت بزرگترین نهاد صنفی کشور از هم اکنون جدلهای  بی­حاصل را آغاز نموده و با  تسری مسائل  غیر حرفه ای به موضوع یک انتخابات صنفی ، فضا  را مشوش می نمایند . ائلاف مستقل انجمن هایگروه پزشکی ضمن  توصیه همه ی گروهها  به پرهیز از پرداختن به مسائل غیر حرفه ای و غیر مرتبط با موضوع نظام پزشکی ، در ادامه ی بیانیه شماره یک خود اهداف کلان زیر را جهت آگاهی اعضای محترم جامعه پزشکی اعلام می دارد :

الف مشارکت حداکثری در انتخابات :

بدون شک پشتوانه مردمی و اتکا به آرای حداکثری برای هر سازمان و یا نهاد غیردولتی موجب مشروعیت هرچه بیشتر و تقویت اقتدار آن خواهد بود . سازمان نظام پزشکی به عنوان یک تشکل بزرگ صنفی که مستقل از دولت فعالیت می نماید ، در صورتی که برخاسته از جمع کثیری از اعضای جامعه پزشکی باشد با قدرت بیشتری اهداف مندرج در قانون را به پیش خواهد برد و در صورت عدم وجود پشتوانه کافی به عقب نشینی از منافع اعضای جامعه پزشکی کشور مجبور می گردد. آنچه در طی سال گذشته و به صورت خلع ید از سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه بخش خصوصی شاهد بودیم ، دقیقا” گواهی بر این مدعا بود .

برای تحقق مشارکت حداکثری توجه به موارد ذیل ضروری است :

1- اعضای محترم هیأت های اجرایی و نظارت که بحمدا.. غالبا” از چهره های شاخص جامعه پزشکی هستند با درک شرایط موجود جامعه و اهمیت اعتماد سازی ، باید زمینه ی حضور همه افراد و سلایقبه عرصه انتخابات را فراهم آورند. سازمان نظام پزشکی بازوی دولت و نظام برای پیاده کردن بخش مهمی از سیاستها و برنامه های اجرایی نظام سلامت است و اعضای جامعه پزشکی در همه دوران دلسوزان نظام بوده و با هدف خدمت به مردم در صف اول خدمتگذاری حاضر بوده اند. وجود تنوع در بین داوطلبین انتخابات زمینه را برای حضور هرچه بیشتر اعضای جامعه پزشکی فراهم خواهد نمود .

2- هیأت های محترم اجرایی و نظارت با بهره گیری از چهره های مورد اعتماد جامعه پزشکی در امور اجرایی و نظارت , زمینه ساز برگزاری انتخاباتی با شرایطی برابر بوده و بدین وسیله سلامت انتخابات را تضمین نمایند . اعتماد جامعه پزشکیبه مسئولان سرمایه ای اجتماعی است که دلبستگی هرچه بیشتر به اعتلای نظام و آبادانی کشور را به دنبال خواهد داشت .

3_ مجریان انتخابات با تسهیل مشارکت اعضای جامعه پزشکی زمینه ساز یک انتخابات پر شور و حداکثری شوند . راه اندازی پایگاههای اطلاع رسانی, صدور اطلاعیه های متعدد در مورد  فعالیت های انجام شده,تشویق انتخابات شوندگان و انتخابات کنندگان برای حضور در این عرصه مهم ، تشکیل صندوق های متعدد رای گیری در نقاط مختلف تهران و شهرهای بزرگ و زمینه سازی جهت برگزاری انتخابات الکترونیک, از جمله مواردی است که می تواند  به حضور حداکثری همکاران  محترم جامعه پزشکی در انتخابات پیش رو منجر شود .

4_ اعضای جامعه پزشکی کشور اصلی ترین عنصر وجودی یک انتخابات پر شور و سازمان نظام پزشکی مقتدر و کار آمد هستند . آن دسته از عزیزانی که  اختصاص   وقت کافی و انرژی لازم برای پیگیری اهداف نظام پزشکی را در خود می بینند با داوطلب شدن در هیئت مدیره تهران و شهرستانها به تعدد گزینه های انتخاب کنندگان کمک کنند و سایر اعضای جامعه پزشکی نیز بدانند که اگر می خواهند که نهاد صنفی ایشان موثر و کار آمد باشد  بایستی اولاً با حضور خود در انتخابات پشتوانه هر چه بیشتری برای  منتخبین    فراهم آورند . ثانیاً با گزینش چهره های اصلح  نظام پزشکی را به مسیر صحیح و درست خود رهنمون گردند .

عدم توجه دولت ها به نقش نهادهای غیر دولتی و صنفی ، نا کار آمدی سازمان در دوره های گذشته, ملموس نبودن فعالیت های سازمان در رفع نیازهای اعضای جامعه پزشکی و فقدان نشاط اجتماعی نباید مانع از انجام مسئولیت فردی و اجتماعی ما برای حضور در بزرگترین اتفاق صنفی و حرفه ای باشد . برای حضور در انتخابات نظام پزشکی  1 الی 2 ساعت وقت کافی است . این مقدار برای هر چهار سال یکبار وقت زیادی نیست .

ب : تبیین و ترویج اخلاق در انتخابات :

اخلاق پزشکی همواره جزء لاینفک طبابت بوده است  و این امر بایستی در تمامی  ابعاد  شخصیتی ، فردی ، اجتماعی و کاری اعضای محترم جامعه پزشکی ظهور و بروز داشته باشد . در انتخابات نظام پزشکی که تمامی انتخاب شوندگان ، انتخاب کنندگان و بخش عمده ای از مجریان و ناظران  از اعضای جامعه پزشکی هستند  نیز بایستی نمونه کاملی از رفتار اخلاقی جلوه گر شود . در این راستا :

1 _ مسئولان فعلی سازمان نظام پزشکی بایستی ضمن ارائه گزارش صادقانه از عملکرد اجرائی و شفافیت در امور مالی ، متواضعانه کاستی ها و اشتباهات خود را پذیرفته و سعی نکنند با اتهام زنی و سیاسی کردن فضای انتخابات و بهره گیری از امکانات در اختیار مانند طرح ترافیک ، تسهیلات مالی و خدمات رفاهی زمینه حذف رقبا را فراهم  آورده و حضور مجدد خود در اداره این  سازمان مهم را به هر قیمتی تحکیم بخشد .

2_ منتقدان و مخالفان مدیریت نظام پزشکی بایستی با نقد منصفانه و دلسوزانه و پرهیز از مجادلات بی حاصل بیش از آن که به دنبال حذف دیگران  باشند زمینه ساز اعتلای هر چه بیشتر سازماننظام پزشکی و باز گردانیدن اعتبار از دست رفته آن شوند .

3 _ مجریان و ناظران انتخابات با عمل به قانون که بهترین میثاق اخلاقی است موجبات مشارکت هر چه بیشتر جامعه پزشکی را فراهم آورده و وجود  یک انتخابات فراگیر ،  برابر و سالم را تضمین نمایند .

ج _ تشویق اعضای جامعه پزشکی جهت شرکت به عنوان کاندیدا:

ائتلاف  مستقل انجمن هایپزشکی معتقد است که سازمان نظام پزشکی کار آمد و مستقل و پاسخگو جز با انتخاب چهره های کار آمد و معتقد به استقلال و حقوق  اعضای جامعه پزشکی تحقق نخواهد یافت . ما از کلیه اساتید دانشگاهی و چهره های شناخته شده و صالح جامعه پزشکی می خواهیم علیرغم مشکلات موجود اجتماعی و با پرهیز از عافیت طلبی و مصلحت اندیشی و با ایثار کردن وقت  ، انرژی و اعتبار…. خود  زمینه ساز برگزاری  انتخاباتی پرشور باشند .

نام نویسی  چهره های مطرح و شناخته شده و مورد اعتماد علاوه بر بالا بردن مشروعیت و مقبولیت هیئت مدیره ها ،  شورای عالی و رئیس کل سازمان ، اعتماد هر چه بیشتر جامعه پزشکی را به همراه خواهد داشت . ائتلاف مستقل انجمن های پزشکی  برخود لازم می داند با تشویق، پیگیری و رصد کردن حضور افراد مختلف  و به دور از ملاحظات و دسته بندی های موجود ، افراد اصلح را به همکاران معرفی کرده ونهایت تلاش خود را برای موفقیت ایشان به کار بندد.

با امید به برگزاری انتخاباتی پر شور و تولد سازمان نظام پزشکی کار آمد , مستقل و پاسخگو

 

ائتلاف مستقل انجمن های پزشکی

29/1/1391