مراسم فارغ التحصیلی دوره فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی

 اخبار جدید دوره فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی

مراسم فارغ التحصیلی دوره ویژه فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی مشترک با دانشگاه آخن آلمان با حضور دکتر فاضل، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دکتر منزوی، رییس مرکز تحقیقات لیزر در دندان پزشکی، دکتر فکر آزاد، سرپرست دوره فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی، پرفسور گود کنشت، استاد و نماینده دانشگاه آخن آلمان در برگزاری این دوره و گروهی از مسئولان وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه آخن آلمان و فارغ التحصیلان این دوره، در روز پنج شنبه، بیست ونهم اردیبهشت ماه، در آمفی تئاتر 90 نفره دانشکده دندان پزشکی برگزار شد.
دکتر فاضل گفت: درسال 1384، دبیرخانه شورای تخصصی دندان پزشکی وظیفه ی بازنگری کریکولوم دندان پزشکی را به عهده گرفت وازجمله تغییرات افزودن واحد  لیزر در کوریکولوم دندان پزشکی بوده است. 15 کمیته راهبردی در دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برگزارشد که این کمیته ها مشتمل بر10 گروه آموزشی تخصصی،2 گروه PhD مواد دندانی وجامعه نگر،2 مقطع کاردانی بهداشت دهان وتکنسین پروتز دندانی و همچنین دندان پزشکی عمومی بود.
دکتر فاضل درمورد نحوه ساماندهی مواد و تجهیزات لیزر در دندان پزشکی گفت: با همکاری اداره تجهیزات که درگیر ورود مواد وتجهیزات دندانپزشکی ازجمله دستگاه های لیزر بودند، استانداردسازی و نظم ورود تجهیزات لیزر در دندان پزشکی آغاز شد و به این ترتیب هسته اولیه کمیته لیزر در کنار سایر کمیته ها در دبیرخانه شکل گرفت ودکتر فکر آزاد تیمی را تشکیل دادند وازدانشگاه های دیگر نظیر دانشگاه شریف،علم وصنعت، آزاد وشهید بهشتی وازسازمان انرژی اتمی و از استادان فعال در زمینه لیزر در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک گرفته شد وکمیته ای به دنبال این گردهمایی شکل گرفت که یکی ازاهداف آن برنامه آموزشی لیزر در کوریکولوم دندانپزشکی بود که برای تربیت نیروهای توانمند در زمینه لیزر در دانشکده دندان پزشکی تهران دوره فلوشیپ لیزر راه اندازی شد واز آنجایی که درکشورهای مختلف، فلوشیپ لیزر بطور معتبر توسط دانشگاه آخن وپروفسور گودکنشت ارائه می شد به همین دلیل برای آموزش اصول ومبانی لیزر دوره فلوشیپ  لیزر معرفی شد وکوریکولوم این دوره نوشته شد و به تمام دانشکده های دندانپزشکی اعلام شد تا از هر دانشکده یک نفر برای راهبری وهدایت بعدی مسائل مربوط به لیزر در هر دانشکده انتخاب شود.
در مورد روند برگزاری این دوه افزود، حدود 20 نفر بعد از برگزاری امتحان ورودی، منتخب شدند و درابتدا این افراد با تدریس استادان داخلی از نظر تئوری وعملی به حد مطلوب رسیدند  وپس از آن دانشگاه آخن آلمان، فعالیت خود را آغاز کرد و6 دوره فشرده چند روزه دروس ارائه شد که امتحانات فارغ التحصیلی آن در روزهای 3 شنبه و چهار شنبه مورخ 27 و 28 اردیبهشت ماه، برگزار شد و امروز پنج شنبه، 29 اردیبهشت ماه، جشن فارغ التحصیلی این عزیزان است.
همچنین ابراز امیدواری کرد که برنامه های مشترک بین کشورمان و مراکز معتبر علمی دنیا ادامه داشته باشد وبا همت افرادی عمر خود را صرف یادگیری وآموزش می کنند، به اهداف چشم اندازتوسعه که برتری کشورمان در منطقه است برسیم.
وی در پایان از پروفسور گودکنشت وتمام افرادی که در انجام این برنامه دانشکده دندان پزشکی ودبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی را یاری کردند قدردانی کرد وازمهمانان بخصوصی مانند دکتر ناصری که از مفاخرکشور در زمینه ریاضیات جدید واز متفکرین مبحث هومیوپاتی درمرکز تحقیقات هومیوپاتی دانشکده دندانپزشکی هستند، دکتر غزنوی، ریاست انجمن دندانپزشکان ایران، دکترخوشنویسان، مسئول سلامت دهان ودندان حوزه بهداشت درمان  دکتر فکر آزاد، سرپرست دوره فلوشیپ لیزرتشکر و قدر دانی کرد.
همچنین در ادامه این مراسم، دکترفکر آزاد، قائم مقام  رئیس مرکز تحقیقات لیزر در دندان پزشکی، در مورد تاریخچه لیزر سخنانی بیان داشت و لیزر را بدون نام انیشتین وپروفسورعلی جوان بی معنا دانست.
وی همچنین به برگزاری مراسم بزرگ پنجاهمین سالگرد پیدایش لیزر در سال گذشته اشاره کرد وابراز امیدواری کرد که طرح ملی گسترش دانش لیزر در دندان پزشکی با روند بسیارخوبی به پیشرفت خود ادامه دهد.
دکتر فکر آزاد در ادامه در مورد نحوه شکل گیری دوره ویژه فلو شیپ لیزر در دندانپزشکی گفت:  این طرح 6 سال پیش با حمایت های بیدریغ دکتر فاضل آغاز شد .
وی تصریح کرد، در راه اندازی این دوره ،5 گروه آموزش و پژوهش و انتشارات و روابط بین الملل واداره تجهیزات شکل گرفت  که به ترتیب در حوزه تجهیزات، تمام دستگاههای وارد شده به کشور در حیطه دندانپزشکی ازنظر فیزیک لیزری و کاربرد کلینیکی در دانشگاه تهران ارزیابی می شوند و در حوزه آموزش با حمایت دکتر فاضل، دبیر شورای تخصصی وزارت بهداشت،  لیزربه عنوان یک واحد در دانشکده ها در نظرگرفته شد.
دکتر فکر آزاد در ادامه تاکید کرد، چهارسال پیش حدود 20 نفر از دانشکده های مختلف برای دوره فلوشیپ لیزردر دندانپزشکی پذیرفته شدند که با توافق نامه هایی که با دانشگاه آخن و پروفسور گودکنشت برای آموزش صورت گرفت، این افراد پس از پایان امتحانات به عنوان آموزش دهنده به دانشگاههای مبدا فرستاده می شوند و در مورد روند تجهیزات لیزر در دانشکده های سراسر کشور گفت: هم اکنون 18 دانشکده تجهیزات لیزر را خریداری کردند و در حیطه پژوهشی نیز از سال 2004 تا کنون در ایران پیشرفتهای زیادی صورت گرفته است که از این اقدامات می توان به برگزاری اولین کنگره لیزر در دندانپزشکی در6 سال پیش اشاره کرد.
وی در پایان یکی از افتخارات کشور ایران را کسب مقام چهارم از نظر تعدا مقالات درکنگره لیزر 2006 و کسب مقام اول از نظر تعداد مقالات را در کنگره 2010بیان داشت.
دکتر منزوی، خاطر نشان کرد که از 2 سال پیش مر کز تحقیقات لیزر در دندان پزشکی در دانشکده دندانپزشکی تهران مصوب شد که این مرکز، پایگاهی برای همکاری استادان  صاحب نام این رشته در زمینه آموزش، پژوهش و درمان بوده است.
رییس مرکز تحقیقات لیزر در دندانپزشکی در پایان چشم انداز آینده دانشکده دندانپزشکی را برپایی  دوره های PhD وایجاد پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانست.
در ادامه این مراسم از فعالان برگزاری دوره ویژه فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی از سوی رئیس دانشکده دندان پزشکی، رییس مرکز تحقیقات لیزر در دندان پزشکی و سرپرست دوره فلوشیپ لیزر با اهدای لوح سپاس، تقدیر شد و همچنین از سوی مسئولان برگزاری این دوره به فارغ التحصیلان دوره فلو شیپ لیزر در دندان پزشکی، گواهینامه این دوره تقدیم شد.
خرداد 1390