سه خط قرمز سازمان نظام پزشکی برای لیزر درمانی

سه خط قرمز سازمان نظام پزشکی برای لیزر درمانی

 

در همایش انجمن لیزر عنوان شد:

سه خط قرمز سازمان نظام پزشکی برای لیزر درمانی:

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که این سازمان برای استفاده از لیزر درمانی سه خط قرمز تعریف کرده است، گفت: خوشبختانه لیزر در بخشهای مختلف شناخته شده و جایگاهش را در بخشهای پزشکی باز کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی روز پنجشنبه در پنجمین همایش سالانه انجمن پزشکی لیزر ایران در بیمارستان میلاد افزود: کسب مهارتهای لازم یکی از این خطوط قرمز است.

وی اظهارداشت: گذراندن دوره آموزشی مورد تایید مراجع قانونی متخصص و رعایت منشور حقوق بیماران و نکات ایمنی برای تیم درمان و بیمار خط قرمزهای دیگر است که باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران اظهارداشت: در زمینه ساماندهی استفاده از لیزر، بهره وری و تشخیص انجمن لیزر ایران اقدامات خوبی انجام داده است.

وی تاکید کرد: اینکه بخواهیم نگاه فانتزی به لیزر و درمان به کمک آن داشته باشیم یک نگاه اغواگرانه و به دور از مفاهیم مبتنی بر شواهد است. امروزه در طب تشخیص و درمان بیماریها حتما باید از دالان علمی تشخیص مبتنی بر شواهد عبور کند اگر غیر از این باشد تفکر استفاده از لیزر به یک اغواگری تبدیل می شود.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران، مرز بین نگاه علمی، غیر علمی و اغواگری بهره وری مناسب لیزر و تشخیص و درمان بسیار باریک است و در برخی نقاط همپوشانی دارند بنابراین باید با دقت بیشتری پیگیری و استفاده شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور شاهد استفاده از روشهای جدید با لیزر در انواع مختلف بیماریها هستیم افزود: لیزر در بخشهای مختلف شناخته شده و جایگاهش را در بخشهای پزشکی باز کرده است.

زالی گفت: شاید بیشترین جذابیت استفاده از لیزر در بحث پوست باشد زیرا ضایعات پوستی در برخی موارد موجب انزوای فرد در جامعه می شود.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: نکته مهمی که در استفاده از لیزر درمانی وجود دارد متانت پزشک و بیمار است. اینکه پزشک یا بیمار فکر کنند با یک جلسه تمام مشکلات مرتفع می شود، تفکر غلطی است.

وی گفت: در واقع اثر بخشی صد درصد لیزر به خصوص در مواردی مانند پوست وجود ندارد. این مسئله باید به صورت واقعی برای بیمار روشن و به بیمار و همراه منتقل شود.کاربرد لیزر در تمام زیر شاخه های تخصصی و تاثیرات ترمیمی و سلولی ملکولی آن نگاه جدیدی می باشد.

زالی افزود: لیزر می تواند معجزه آفرین باشد به شرطی که روش آن مشخص و استفاده از آن بر اساس مبانی مبتنی بر شواهد باشد.

پنجمین همایش سالانه انجمن پزشکی لیزر ایران دوم و سوم دی ماه در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار ‘گردید.

خبرگزاری مهر