موفقیت دندانپزشکان ایرانی در کنگره دوازدهم فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی در دبی امارات

به نام خالق نور

گزارش از موفقیت دندانپزشکان ایرانی در کنگره دوازدهم فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی  در دبی امارات

درقلب خلیج همیشه فارس

کنگره فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی

www.wfld-org.info)  WFLD-World Federation for Laser Dentistry)

که هر دو سال در یک کشور جهان برگزار می گردد امسال شاهد حضور پرشور و با صلابت تیم ایرانی بود .در این فدراسیون 53 کشور جهان عضو هستند و بعد از کنگره سال 2008 هنگ کنگ ؛امسال فدراسیون کنگره دوازدهم سال 2010 خود را در شهر دبی امارات در کنار کنگره و نمایشگاه بین المللی ایدک برگزار کرد.

در این گردهمایی بزرگ محققین ایرانی با ارائه 28 مقاله در قالب سخنرانی و 5 مقاله در قالب پوستر از 8 دانشگاه کشور در بین 53 کشور جهان و در میان حیرت نمایندگان آنها رتبه  اول را کسب کردند و بعد از ایران آلمان با 18 مقاله و برزیل با 15 مقاله و ایتالیا با ارائه 12 مقاله به ترتیب دوم تا چهارم شدند.در این کنگره  کشورهای صاحب نامی در این دانش چون آمریکا ؛انگستان؛ فرانسه؛ اسپانیا؛ ژاپن؛ روسیه  نیزحضور داشتند.

این حضور مقتدرانه به تمامی نمایندگان کشورهای جهان نشان داد که ایرانی با تمامی محدودیتها می تواند دانش و اندیشه و توانایی های خود را حتی در علوم فوق مدرنی چون لیزر در پزشکی و بالاخص دندانپزشکی به نمایش بگذارد .

شایان ذکر است بدون  اغراق  این اتفاق در تاریخ 60 ساله دندانپزشکی اگر بی نظیر نباشد بسیار کم نظیر میباشد. تاکنون در هیچ کنگره خارجی رشته های تخصصی دندانپزشکی بیش از 4تا 5 مقاله در قالب سخنرانی سهم ایران نبوده لذا این اتفاق حکایت ازکیفیت بالاو نشان از همت والاو اراده دانشجویان و اعضا هیئت علمی جوان کشور عزیزمان ایران دارد.با کمال احترام و تشکر از مسئولین حمایت کننده باید خاطر نشان کنم این تحقیقات عموما”با تکیه بر بودجه های شخصی انجام پذیرفته بود و امیدواریم با حمایت مسئولین و ایجاد شرایط مناسب و در خور شان ایرانی بتوانیم در آینده این گونه حرکات طوفانی  در راستای رشد و اعتلای دانش ایران زمین در عرصه های جهانی راتداوم ببخشیم.

مقالات ارائه شده حاصل تلاش چند ساله محققین ایرانی ازدانشکده های دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی:تهران؛شهید بهشتی؛تبریز؛آزاد تهران،بابل؛گیلان؛مشهد؛شیراز بود . نمودار رتبه بندی کشورها   به  همراه عناوین مقالات  در زیر ارائه شده است.

 

 

امیدواریم افتخار آفرینی این جوانان ایران زمین ؛در آستانه پنجاهمین سال پیدایش لیزر خبری غرور انگیز ومسرت بخش برای دانش و جامعه دندانپزشکی کشور باشد.

با کمال احترام دکتر رضا فکرازاد

سرپرست تیم ایرانی و نماینده ایران در فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی